vrijdag 17 oktober 2014

Vlinders week van 13/10 tem 17/10: "Hoe word ik muzikant?"


Een nieuwe week, een nieuw eekhoorntje!


En dit was onze weervrouw:


We zijn de week gestart met het verhaal van 'Peter en de wolf'. 
Peter en de wolf is een muzikaal sprookje van Sergej Prokofjev voor spreekstem en orkest.


Cocooning time van deze week:

Over de letters van muziek schrijven (voor derde kleuter).


Een noten domino spelen.



Bekijk de noten op de notenbalk. 
Zoek dezelfde noten (op wc-rollen staan de verschillende noten) en zet ze precies zoals op de notenbalk.



Nog wat schrijven in zand op muziek.


De puzzeltafel is zeer populair!! 
Iedereen is van de puzzelmicrobe gebeten denk ik!!



Peter en de wolf (enkel de muziek beluisteren).


Of gewoon het verhaal nog even bekijken van Peter en de wolf.

Nog even een denkoefening tussendoor!


In de fijne motoriek hoek steken we naaldjes op de lijnen van de muzieknoten.


In de taalhoek schrijven of tekenen we in gel...niet echt hé, maar de gel zit in een gesloten zak en die kunnen we verschuiven met onze vingers.
We proberen soms al eens letters te vormen.


We leerden met een meetlat werken. 
Trek lijnen van de ene naar de andere kant en probeer er een notenbalk van te maken. 
Dit betekent 5 lijnen!


Zelf met kleefband aan de slag. Kleef op de notenbalk...
We leerden een techniek om telkens opnieuw het begin te vinden van onze kleefband! ;-)


Teuns opdrachtenkaart:
Zoek een leuk liedje om ons aan te leren:


We leerden het volgende lied van Emma:




De kabengeltjeskring:


Soms moet je even alleen zijn... we bespraken dit in de kring!
Wat begrijpen we snel de boodschap van het kabengeltje! ZUCHT! ;-)


De vraag van de week:

WELKE GELUIDEN HOOR JE ELKE OCHTEND WEER?
Flor: de bel, de blauwe.
Jolien: dat Alana weent, en de auto's ook!
Kenaï: een tractor.
Mauro: de televisie.
Lentel: mijn broer, als ik buiten de mensen hoor dan moet ik het gerust laten.
Alicia: de kraan.
Ola: de bel en de auto's.
Shannon: als de gebuurs werken dan hoor ik dat.
Caitlin: thuis als ik wakker word hoor ik altijd de bel als er iemand komt met een hondje.
Norah: als ik 's morgens opsta dan hoor ik mama en papa en dan roepen ze naar mij omdat ik altijd superlang slaap of mensen hoor ik praten.
Trees; de bel.
Emma: mama en papa die praten.
Shawn: de telefoon en de auto's.



HOEKENWERK:

We speelden leuke spelletjes op de tablet, allemaal gelinkt aan muziek.



De splinters van de pallet wrijven met grof schuurpapier.
Waarvoor zal die pallet dienen? Wel, wij zullen daar een podium van bouwen!


De trommels werden afgewerkt, en wat zijn ze mooi!!



Wij maken een muziekinstrument om raspgeluiden mee te maken.
En daarvoor mogen we aan de slag met de sterke lijm!



Wij maken een trompettenkunstwerk.
Eerst verschillende stukken glanspapier op kleven op karton.
Daarna een trompet schilderen in fluoverf en op kleven.





Ik wil een gitaar maken!




Omdat we beslisten om het verhaal van Peter en de wolf in schimmenspel na te spelen hebben we ons figuur moeten uit prikken en op een stokje kleven.









Marie kwam weer langs om een spel te spelen!  Joepie!


Maandag oefenen we ons schimmenspel en brengen we het in de namiddag voor de rupsen! 
het wordt dus weer een spannende start van de week! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten