vrijdag 10 oktober 2014

Vlinders 7/10 - 10/10 Hoe word ik muzikant?


Hallo, ik ben deze week het eekhoorntje geweest!

De vertelkring van dinsdag werd automatisch een muziekkring want velen hadden al instrumenten mee!
Of een muzikaal verhaal...





Mijn dwergje maakt ook geluid!!


Ik was dinsdag een echte pauw, zo trots op mijn nieuw kleedje!!


Even een korte samenvatting van de vertelkring.


In de axenkring op woensdag beluisterden we de liedjes van de drie aangeleerde dieren:
de pauw, de poes en de bever. We vergeleken en somden de verschillen op.


De kabengeltjeskring: 



Dit was de boodschap van het kabengeltje.


De vraag van de week was:
Naar welke muziek luisteren je ouders en wat vind jij daar van?

Antwoorden:
Mauro: van Oe lala
Kenaï: van de radio, ik ook.
Alicia: mijn mama hoort graag het liedje van Pip Langkous en ik ook.
Caitlin: mijn mama en papa horen graag muziek van de gitaar, ik hoor dat ook graag.
Norah: mijn papa en mama luisteren soms naar Nijntje, ik vind dat leuk.
Trees: mijn mama luistert naar Nina's radio, ik ook soms.
Shannon: mijn mama luistert naar Mickey Mousse.
Flor: mijn mama en papa luisteren naar fluitmuziek, ik vind dat mooi.
Emma: ik weet dat niet.
Lentel: mama luistert naar de radio, naar alle liedjes, ik ook.
Ola: naar de radio.
Jolien:mijn papa is zelf muzikant, hij maakt zijn eigen muziek op de computer, echt hoor! Aja, zo'n liedje van "Ei, sexy lijders"!!  (en dan moet je als begeleider toch even je lach inhouden!!) ;-)


De vlinders maakten kennis met de Xylofoon. Er was wel een klein probleempje, alle staven waren eraf! We probeerden ze terug op de juiste plaats te leggen maar wel van lang naar kort!


Daarna een Xylofoon maken op papier. 


Terwijl een paar vlinders bij Jasper met een meetoefening bezig waren...
maten de anderen zichzelf !
Hoe groot zijn wij nu eigenlijk al?








We hingen stickertjes met de eerste letter van onze naam op.


En kunnen we nu eens zo gaan staan??


Volgende week doen we dit ook eens met de andere kleuters.

Er was deze week ook weer cocooning time.
Elke kleuter kiest een hoekje uit en werkt er in stilte...
of deze week eens niet in stilte voor sommige hoekjes...
Met een koptelefoon kon er geluisterd worden naar of muziekfragmenten of een muzikaal verhaal. 
Er werd van alles bij getekend...









Teuns opdrachtenkaart was: 'Breng iets luids en stils mee'.
Wel, dit is een knikkerbaan die luid kan zijn en stil kan zijn!!
Hu??
Dit moeten we natuurlijk uitproberen.



Teken wat je voelt bij de muziek.


Muziekpuzzels maken.


Kleur volgens de legende de trommel in.


Tekenen op muziek in zand.

Tijdens hoekenwerk werd er...
muziek gespeeld (uiteraard)!



Met de noppers aan de slag.


Er werden schudkokers gemaakt van wc-rollen.



Hoe moet je dat dicht maken??


Yes!! Gelukt!


Wat maïs erin.



Kleurentrommels: kleef de driehoeken tot je weer een vierkant bekomt. 
OEF, dat is moeilijk zeg!




Er werden instrumenten geschilderd of getekend.



Wie wil een trommel maken van een terracotta pot? 
Eerst tekenen we een patroon en daarna schilderen we in.








Weet je, als ik nu die twee borstels in mijn handen hou, dan gaat dat sneller!! 
Goed gezien meid!


Tweede deel van de trommel:
lijm doen op vellen glanspapier in verschillende kleuren en over het gat van de trommel hangen.





Hé, ik wil ook zo'n trommel maken!

Hoe zit dat plan in elkaar??


Op woensdag komen telkens twee leerlingen uit leefgroep 3 voorlezen.
Dank je wel hoor!!


Het derde kleuters ging terwijl even apart voor Pistache!


We leerden instrumenten herkennen...
De ene kleuter zit met de rug naar de ander aan een tafel met een blad voor zich. Op het blad staan de cijfers 1 tem 5. Ernaast zijn lege vakken. Er liggen bij hen ook 5 afbeeldingen van verschillende instrumenten. de andere kleuter die erachter op de grond zit heeft diezelfde instrumenten.
Die neemt een instrument en bespeelt dat. De kleuter met het blad neemt de afbeelding van wat hij/zij denkt dat het is en legt het bij het cijfer 1! En zo doen we verder....



Elke donderdagochtend krijgen we bezoek van Marie. 
Zij zal spelletjes komen spelen met ons en dat vinden wij natuurlijk zeer leuk! 


We bouwden hoge torens met oude platen en kokers, dozen,...
Maar eerst al die platen uit de hoesjes halen!






Kunnen we muziek door een ballon horen??
Even testen...



En als we nu eens geluiden met onze mond maken tegen de ballon...
Wow...je hoort dat goed!






Er werd ook al veel met de instrumenten gespeeld.
Ik en mijn micro!! ;-)

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten