vrijdag 10 oktober 2014

Rupsen 7/10 - 10/10. Project: Hoe word ik een muzikant?

Ons eekhoorntje van deze week:


Wie gaf er deze week de visjes eten?


Wie vertelde ons welke dag we deze week waren?


Wie verzorgde de compost?


Wie gaf onze plantjes water?


Oh! Wat ligt daar op tafel?
Hmmm, tablet!

Joepieeeee! Onze 6 tablets om in de kleuterklas te gebruiken zijn aangekomen.
Nogmaals een dikke dankjewel aan jullie allen!
Want het is dankzij jullie, dankzij onze gsm-inzamelactie,
dat wij deze tablets helemaal gratis kregen!

(In de lagere zijn zij nu 6 laptops rijker!)

Hmmm, even piepen,


Oooh, apps ivm met ons project.
"Hoe word ik een muzikant?"

Muziek maken:

Muziekinstrumenten bijeen puzzelen.

Een memoryspel met dieren die muziek spelen.







We bekijken en beluisteren ook eens verschillende muziekinstrumenten.


Wie wil schudlampjes maken?
Euhh... allemaal dus!

Eerst kranten scheuren.
Amai, niet simpel hoor!


Hoe halen we zo'n lampje eigenlijk uit de verpakking?
Voorzichtig hoor!




Vorige week knipten we snippers, rietjes, kartonnetjes, papier in onze knipbak.
Die snippertjes spaarden we in een doosje,
en kijk, komt ons al van pas bij ons nieuwe project:
een schuddoosje.

Even versieren.




We maken instrumentjes met elastieken.



We proberen precies op de lijn van de gitaar te stempelen met ons natte wattenstaafje.


We beluisterden het verhaal van Mozart.
Wist je dat hij al piano kon spelen toen hij zo oud was als ons???
Knap hé!
 Wist je dat wij zijn muziek gebruiken als beldeuntje?
Wist je dat wij eigenlijk allemaal fans zijn van Mozart?
Zo stil had ik de kleuters nog niet veel gezien tijden een verhaal!



We maakten kennis met een muziekinstrument namelijk de Xylofoon. We zagen dat die allemaal staafjes had. Lange en korte! We probeerden ze eens allemaal terug op de juiste plaats te leggen, van lang naar kort...

Daarna even op papier proberen! 


Een spelletje:
een kring met stoelen,
op elke stoel ligt een ander muziekinstrument.
We stappen rond de stoelen op de maat van de muziek,
als de muziek stopt, dan stoppen wij ook, en gaan zitten op de
dichtstbijzijnde stoel.
Dan maken we muziek met dat muziekinstrument dat ligt te wachten op ons.







De puzzelmicrobe zit nog steeds in onze klas.
Enkele kleuters hebben er erg veel last van. ;-)
Er zijn al heel wat rupsen die deze week de overstap maakten
naar de puzzelkast van de vlinders! Super hoor!


Even showen wat ik al kan aan mijn vriendjes.

Op de tafel stond wel een heel groot muziekinstrument!
Een keyboard . Uiteraard moesten we dit eens zelf proberen! 

Of eens proberen op een klein exemplaar. 

We konden ook schilderen op muziek. Goed luisteren naar de muziek, is het vlug of traag om dan de juiste bewegingen te maken. We kunnen dit al goed hoor! 


We konden ook nog een blik omvormen tot een trommel. De buitenkant versierden we met stukken partituur met muzieknoten op.

We maakten ook kennis met 'boomwhakers'. Dat zijn plastieken buizen die een bepaalde toonhoogte laten horen als je ze tegen elkaar slaat. Leuk hoor! 

Relaxatiekring:
Luisteren naar het getrommel van elkaar.





Zotjes doen, dat kunnen we ook hoor!



We luisteren naar muziekfragmenten en proberen gepast te bewegen op de muziek.



Volgende week dinsdagvoormiddag komt er iemand
 saxofoon, keyboard en gitaar spelen!
Spannend he!
Op woensdag gaan we te voet naar de muziekschool (In de kring),
Daar gaan we verschillende muziekinstrumenten ontdekken.
Een drukke week voor de boeg dus.
Fijn weekend rupsjes!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten