vrijdag 3 oktober 2014

Vlinders week 22 - 26 september boerderij


We startten onze week met het kiezen van een nieuw eekhoorntje.


De weervrouw bracht deze week heel wisselvallig weer! ;-)


Ik zal Pietertje verzorgen deze week!


Zoals elke week zaten we geregeld in de kring voor:

de vertelkring:


Sommige kleuters kunnen alvast zelf een tekeningetje maken.


Teun mocht bij Alicia logeren. De opdrachtkaart van Teun was:
'Zoek voorwerpen met dezelfde beginletter als jouw naam".
Alicia bracht foto's mee van een anker, een alarm,... en een armband! Super!


Ik heb een maïskolf mee, wie wil eens proeven? Ai, die is al wat hard zeg! ;-)


In de axenkring leerden we een liedje over de poes.


De kabengeltjeskring:
het eekhoorntje van de week trekt een kabengelkaartje.


We besproken deze vraag. 


De vraag van de week:
Antwoorden:
Jolien: mijn broer maakt grapjes en ik lach daarmee.
Flor: met Trees als ze met de kraan speelt.
Kenaï: als er een hondje blaft, dat vind ik grappig.
Mauro: van een grappig filmpje, van Scoubi, hij heeft hele lange ogen en dat is grappig.
Shannon: mijn broer maakt altijd fopjes en Emma ook en ik moet dan lachen.
Lentel: als mijn broer gekke bekken trekt.
Alicia: papa doet zot.
Ola: als mijn mama de poes verstopt.
Trees: als Nel zot doet onder het deken.
Caitlin: mijn broer komt in mijn kamer en wil op het rood drukken en dat is grappig. Aja, en Connor zegt dat hij al eens een dino voor echt gezien heeft, hahahahahaha...! 
Emma: Lisa kruipt altijd bij mij in bed en dat mag eigenlijk niet, grappig!
Norah: Aza tovert een bloem en een varken, ik moet dan lachen.


We leerden deze week dus vooral over de kip en het ei...
De grote vraag waar we de week mee startten was:


We gingen  op zoek naar antwoorden, op internet, in boeken, info van Cleo, kleuters, ouders,...
Hm...niemand kon nu echt zeggen of er eerst een ei  of een kip was!
DUS...het blijft onbeslist! Onze mening? Ze zijn gewoon samen gekomen! ;-)

We maakten dan toch even een schema met de volgorde van kip tot...ja, kip!







De kip legt een ei, gaat broeden, er komt een kuiken uit het ei, het kuiken eet en groeit, eet nog meer en groeit uit tot kip,...


Kunnen we de kapotte eieren terug maken? 
Pas op, we tellen eerst de bollen en zoeken dezelfde (of lezen van getal of tellen van stippen), past hij?







Als het tweede kleuter even een spel gaat spelen bij Jasper hebben de derde kleuters even tijd om met letters te spelen.
We zijn gestart met de letterparaplu!
Wat is dat nu? Wel, er hangt een paraplu in de kring en de komende 2 weken hangt daar de letter A aan. 

Het eerste wat we deden was zoeken in onze eigen naam naar de letter A. Wie die heeft mag die omcirkelen! 
(Lentel) Eum, nee, ik niet!


(Jolien) Ik ook niet!


(Caitlin) Ja, ik wel hoor!


(Mauro) Ik ook!!!


Daarna zochten we voorwerpen die beginnen met de letter A.
We tekenen zelf:
een anker (nog onthouden van Teuns opdracht) !!


Een appel:


An, een naam:


Een aap, hé, dat zijn twee A's!


We hangen dit alles aan de letterparaplu!


Toevallig je kleuter al horen vertellen van cocooning time? Wel, na het kringmoment 's morgens gaat elke kleuter met een bepaald 'werkje' aan de slag (dit kiezen ze zelf). Gedurende 15 min blijven alle kleuters aan hun tafel zitten en speelt er rustige mantra muziek op de achtergrond. We sluiten ons eventjes af van de buitenwereld en genieten van de stilte! 
















De beeldactiviteiten van deze week:

Stempel met je vingers een kip met achtergrond.





Knip de stukken van het ei uit en kleef opnieuw, zeker niet makkelijk!!






Zet kruisjes in de kip, kleur de kam en de lellen rood, de snavel oranje en op de achtergrond teken je allemaal bollen. Wow, wat een lange opdracht, maar kijk eens hoe goed wij dat al kunnen!!



We maakten ook nog een ei op wasknijper en uit het ei komt soms een kuiken piepen!!





Zo dus!



Hé, er is een doolhof in de klas! We proberen de koe bij het hooi te brengen!





We bekeken dit boek digitaal. Het sprak ons zo aan dat we dat boek wel eens wilden dramatiseren.


Maar wat hebben we dan allemaal nodig?
Drie kammen, een kroon voor de koning, een jurk voor Puntje,...



Het toneeltje is te vinden in de namiddagactiviteiten!


We konden bij Jasper nog luisteren naar een verhaaltje van Octopus. Hij leerde ons het verschil kennen tussen een politieman en een gemachtigd opzichter. 

We probeerden de juiste kleren bij het juiste mannetje te kleven.



We voerden ook nog een experiment uit. We legden een rauw ei in een potje, deden er azijn bij tot het ei helemaal onder zat. Na 24 u mochten we eens kijken wat er gebeurd was.
Voor:

Na 24 uur:


Maandag volgen we dit verder op!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten