vrijdag 9 januari 2015

VLINDERS sprokkelweek van 05/01 tem 09/01


Na een lange vakantie hadden we allen zin om er goed in te vliegen!

Het eekhoorntje van de week was deze lieve meid.


Onze weerman!


Na een lange vertelkring gingen we allen rond de knutseltafel zitten. Er stonden verschillende dingen op tafel. Wat bekeken het eens van dichtbij...bloem, zout, maizena, afwasmiddel, water, zand en verschillende kommen. Wat zouden we doen??


Eerst eens voor de zekerheid proeven of het wel zout is en geen suiker! Hm, dat werd snel duidelijk.


Hoe zien we dat dit een afwasmiddel is? Er staat een glaasje op...juist!


Durven we al eens iets te mengen?
Maizena...


en afwasmiddel!



VEEL afwasmiddel!


Tweede deegje... maizena...


met water...


wat zand erbij en goed mengen!


Dat moet eerst getest worden. Hoe voelt dat? Wat is leuker? Welke verschillen zien en voelen we?





Hé, als je het deegje van maizena met afwasmiddel even in je hand houdt, wordt het zo lopend als mayonaise!! En raakt het terug de tafel, dan wordt het weer hard!!! HU???




Kijk, ik maak ogen in het deegje en die gaan vanzelf terug weg!



De muziekkring van dinsdag: ritmes na spelen met de instrumenten.

Het verhaal van Teun; die ging tijdens de vakantie mee met Cleo.

De cocooning time!
In de schrijfhoek tekenden we de omtrek van onze hand en schreven we er de cijfers bij. 
We hebben 5 vingers aan één hand.



In de fijne motoriek hoek: vormen en magneten.



In de spelletjeshoek: matrixen en een voorbereidingsspel voor de raamfiguren.



Puzzelhoek.



Naar een fundel verhaal luisteren en dan de boekbespreking maken.



Een denk- en luisterspel spelen.


Vormen na leggen naar een voorbeeld.

Trees bracht een letterboek mee.
Zouden wij de eerste letter van onze naam kunnen maken met het zoutdeeg?


Proberen maar!






Touwtjes meten : ze moeten even breed zijn als het kartonnetje.
We knippen touwtjes uit verschillende kleuren wol.



Wat hoekenwerk in het nieuwe project 'ijs' dat op woensdag geboren werd.

Sjaals van papier met een geschilderd patroon en  verder aan de tafel zijn de kinderen kabelliften aan het knutselen.


Aan deze knutseltafel maakten enkelen een schaats en anderen een verwerking van de axenkring; de schildpad (dotpainting = met stipjes verven)




En dan maakten we dus een kabellift in de klas want dan kun je vanuit de kabellift het ijs bewonderen... Oei, maar er is hier geen ijs?


Ahja, dan lossen we dat toch op door wit papier uit te rollen?? 


Wow, zo snel gaat dat niet hoor Flor! ;-)


Meetoefening:

Wat hebben we hier nu?
Een plooimeter? Hoe vouwen we dat uit?
Geef maar hier, mijn papa heeft dat ook, ik heb dat al gezien! ;-)


Twee buizen, een lange en een korte. Een papier op de tafel.
Wat is de bedoeling?


We gaan auto's door de buizen laten glijden en eens kijken hoe ver die rijden?
We proberen onze auto zo ver mogelijk te krijgen.


We leggen de plooimeter op de tafel zodat we kunnen meten hoe ver de auto rijdt.



We krijgen elk twee pogingen!



Misschien gaat de auto sneller als je de buis wat rechter houdt?
Goed idee zeg!!



Telboxtijd!

Voor K3: Kraak de code! Zoek dezelfde cijfercombinatie als op het potje en kijk hoeveel mormeltjes erin zitten.


Voor K2 was er ook telbox. Draai aan het rad en neem evenveel mormeltjes.

Pistache kwam ook nog eens 'Bonjour' zeggen aan het derde kleuter. We leerden ons lichaam kennen in het frans! 

Twee leerlingen uit leefgroep 3 kwamen voorlezen! Hartelijk bedankt lieve kerels!



Vraag van  de week: "Waar gaan je pijntjes naar toe?"

Flor: in je knie, weer erin en je voelt dat dan niet meer.
Lentel: nergens!!
Mauro: als ik soms pijn heb aan mijn knie, leg ik er handdoeken op en dan gaan die pijntjes in die handdoeken!
Jolien: soms heb ik pijn aan de buik van het lopen en dan gaat dat naar mijn hoofd en dat doet het daar pijn.
Caitlin: naar mijn botten in mijn lichaam.
Norah: in mijn buik, mijn pijntjes gaan soms naar Aza!
Trees: naar mijn voet, door mijn been en naar mijn hand.
Emma: naar een plakker, dat blijft dan plakken!
Kenaï: ik weet het niet.
Alicia: naar mijn arm.
Ola: ik weet het niet.
Shannon: ik heb pijn aan mijn been en als ik loop gaat dat naar mijn voet.


Het was een druk weekje en dat zal het volgende week ook worden!!
geniet van het weekend!

Ijzige groetjes, Cleo.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten