vrijdag 16 januari 2015

VLINDERS project ijs van 12/01 tem 16/01

Ons eekhoorntje van de week:


De weervrouw van de week:

Er werd op maandag al zeer veel meegebracht in het project. 
Al snel kregen de kleuters het idee om de' kring wat aan te kleden.


Teun ging mee logeren met Alicia. 
We leerden een "ijsliedje" van Teun en Alicia.


De boodschap van het kabengeltje deze week:
'Laat je maar horen'!



De cocooning time deze week in de verschillende hoeken:

In de fijne motoriek hoek knipten we ijskristallen uit papier.



Ook in de fijne motoriek hoek: we blazen sneeuwvlokjes in de iglo's en tellen de punten op.


Puzzelen met vormen.


Leg het voorbeeld na in spiegelbeeld.

Spelletje bij Femke op woensdag.

Spelen van het pinguinspel (smart games) en nabouwen van een sneeuwman uit lego.





Na stempelen van woorden in het project.



De fundels: verhaal bekijken en boekbespreking maken.

Hoekenwerk deze week bestond uit de volgende opdrachten:

1. een sjaal uit papier met patroon van verfkleuren (bijv; groen, geel, rood, groen, geel, rood,...)


Nadien maakten we gaten in de uiteinden van de sjaal en knobbelden wat wol erdoor.



2. Afwerken van de schildpad ,dotpainting. (axendier van vorige week))


3. Een ijsbeer stempelen volgens het voorbeeld. Niet makkelijk hoor!





4. Prenten in de juiste volgorde kleven (van bijna naakt tot helemaal winters aangekleed)


5. iglo's maken uit papier maché.




6. met de speelmaïs een iglo bouwen.


Spelen in de aangepaste hoeken:

Even bellen naar het thuisfront vanop de Noordpool!

Onderzoekers boren gaten en werken met kranen op de Zuidpool!



We houden de ijsbaan vrij! Die moet af en toe even mooi gemaakt worden... haha

In de ijswinkel werden hele lekkere ijsjes klaar gemaakt!


We leerden de letter 'e' kennen.
We zochten in de klas naar voorwerpen die beginnen met een 'e' en hingen ze aan de letterparaplu.


Lara en Ghillio kwamen voorlezen uit leefgroep 3. Hartelijk bedankt!


We deden een experiment. De kleuters wilden graag een ijsbaan maken maar ja, hoe maak je dat?
Cleo bracht een dienblad mee naar de klas, misschien kunnen we die vullen met water en in het vriesvak steken?


Probleem!!! Er zitten gaten in het dienblad! En nu?


Gaten dicht kleven? Ja, dat lukt!


Even meten of het dienblad wel in het vriesvak kan!
Het past er net in, oef!


Vullen met water en héééééééééééél voorzichtig verplaatsen.


Ook de ijsvormpjes werden gevuld met water en in het vriesvak gezet.




Af en toe eens gaan controleren of het al ijs geworden is...


We voerden verschillende onderzoekjes.
Eerst deden we warm water in de ene pot en koud water in de andere.

Dan legden we in elke pot een ijsblokje.


Even bekijken en afwachten...


Hé, die in de warme pot is al bijna helemaal gesmolten!


Allemaal  ijsblokjes uitduwen. Op allerlei manieren...


Als we er zout op doen, wat gebeurt er dan??


Hé, dat knettert precies, en dat smelt supersnel!


Onze mini ijspiste werd uitgetest met ijspinguins.


Wauw, die glijden zeg...


Om ter langst een ijsblok in de handen houden, wie houdt vol?? haha


Ai, dat is superkoud zeg!! ;-)



Nog even een goochelmomentje met Cleo.
Water in een beker gieten en een ijsblok tevoorschijn toveren! 




Dat wilden de kleuters nadoen!!



Alleen de hoed was wat aan de  grote kant!!! hahahahaha


We startten deze week het contractwerk op voor tweede kleuter DUS nu hebben ALLE vlinders een eigen contractkaart!! 


De vraag van de week op vrijdag was:

"Wat neem jij mee op een reis naar de Noordpool?"


Antwoorden:

Trees: een pop met verse kleertjes en mijn kleertjes.
Norah: knuffelberen en mijn barbiepop.
Lentel: een verrekijker en een slee.
Kenaï: een beetje speelgoed en kleertjes.
Mauro: een speelgoedpinguin voor in het bad en mijn speelgoeddino's uit de gele bak.
Flor: knuffels en mijn muts.
Alicia: mijn teddybeer en mijn kleren.
Caitlin: mijn 2 honden met hun dikke vacht en warme kleedjes om mezelf warm te houden.
Shannon: een skipak en knuffels.
Shawn: speelgoedauto en mijn fiets.
Emma: een tent om in te slapen en verse kleren.
Jolien: "mijn bazat": ewel kleren om op reis te gaan en een skipak!

Enkele kleuters gingen ook nog mee voor een spelletje van de telbox.

Het derde kleuter deed een oefening rond rangtelwoorden (eerste, tweede, derde,...)

We luisteren goed naar de andere kleuter waar hij zijn mormeltjes zet (in het eerste huis, in het vierde huis,...) en doen dan exact hetzelfde. 


Het tweede kleuter deed een oefening rond de begrippen meer en minder. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten