vrijdag 23 januari 2015

VLINDERS project "Wat is het verschil tussen de Noord- en de Zuidpool?" van 19/01 tem 23/01

Het eekhoorntje van de week:


Ziehier ons weer eekhoorntje van de week:

Teuntje ging mee logeren met Norah.
Haar opdracht was een tekening maken van een ijskoningin!
Prachtig gedaan lieve meid!


Cocooning time (wat is het toch schattig als de vlinders dat uitspreken) ;-)

In de taalhoek maakten we de fiches van picco piccolo.
We houden dit bij op een groot blad en proberen naar boven te klimmen...



In de fijne motoriekhoek bouwden we iglo's met suikerklontjes.



In de spelletjeshoek speelden we een lottospel, het ijsberenspel en het pinguïnspel.





In de denkhoekjes werkten we met vooraanzicht, zijaanzicht,... of een matrix.


Leg na volgens getal en kleur.


Soms komt er al eens een rups mee doen in de cocooning time.


Luisteren naar een muzikaal verhaal in het project.


Sommige kleuters zijn niet weg te slaan van de puzzeltafel!


We kweken sinds deze week ook witlof in de klas.
Eerst zetten we de wortels allemaal rechtop in een emmer.




Dan haalden we regenwater uit onze regenton naast onze moestuin. De fotografe van dienst vond een handje wel genoeg... :-)


Het regenwater goten door een trechter in een literfles want we hadden 2 liter nodig.




Dan goten we de flessen met water bij de wortels.



Een zak erover en op een donkere koele plaats.
We kijken elke dag of het water gezakt is. Indien dat zo is moeten we bijvullen tot aan het streepje!

De muziekkring stond in teken van de pinguïn.
We probeerden een pinguïn na te doen en dat op pinguïnmuziek van kapitein Winokio.
Wanneer Cleo bevriezen riep moesten alle pinguïns stil staan. Wanneer Cleo ontdooien riep mochten de pinguïns weer rond schuifelen!



Het hoekenwerk van deze week met onze contractkaart:

1. Vrije tekst: knip de prenten uit en maak er een eigen verhaal van.


2. Onze iglo schilderen.


3. Een walrus knutselen op papier.

(geen foto)

4. De voorbereiding van onze cinemanamiddag. De rupsen hadden de achtergrond van de affiches al gemaakt, nu was het onze beurt. We stempelden de titel, datum en uur erbij. En natuurlijk kleefden we een mooie prent van het verhaal erop.







We hingen de verschillende affiches bij de cinemazalen.



We beluisterden het verhaal van Pingie en het kleintje.
Zouden we dit verhaal eens dramatiseren?
JAAAAA!!!!! Dat zagen we allemaal zitten, maar hoe doen we dat? Wat hebben we daarvoor nodig?
Brainstorm??


Ok, laat ons een weekplanning maken! Wat schrijven we er in?



Op zoek baar een groot ei waar Emma in kan (want zij wil het kleintje spelen).


Haha, gevonden!!


Kledij maken? Ja, vooral de snavels voor de pinguïns vonden de kleuters belangrijk!
Volgens een stappenplan plooiden we die zelf.


Maandag zullen we ons toneeltje opvoeren voor de rupsen.



Wiskunde activiteit: pooldieren opmeten en vergelijken met elkaar.








We bekeken een filmpje over het bouwen van een iglo!


Eén van de projectvragen: hoe lang duurt het voor water buiten bevriest?
Dan testen we dat gewoon even.
Bijna leeg, halfvol, vol en een beker met zoutwater want we hebben ergens gelezen dat zeewater moeilijker bevriest.




Een dag later gingen we eens kijken of het al bevroren was. Jammer genoeg niet.

Hoe komt dit?

We kwamen tot de conclusie dat de potjes op geen zo'n goede plaats stonden. Ze stonden namelijk wat te hoog en te dicht bij de klas. Dus gingen we ze verplaatsen naar de speelplaats. 


En wat zagen we op dag 2?? Al het water bevroren behalve het potje met zoutwater!


Op donderdag brandde een kaarsje in onze kring voor het overlijden van de pepe van Caitlin en Shannon.


Ons kabengeltje vertelde ons dit deze week: 'Wat je geeft, dat krijg je'


De vraag van de week:

"Een pinguïn komt je vertellen dat al het ijs aan het smelten is, hoe los je dit op?"

Antwoorden:

Kenaï: wachten tot er ijs is.
Shannon: het koud maken en dan ijs leggen van allemaal ijsblokjes.
Mauro: ijs maken, gewoon wachten tot het sneeuwt en dan steentjes erbij doen, dan wordt dat hard en kan het niet meer stuk breken.
Jolien: dan ga ik water nemen, ijsblokjes in een grote pot in de koelkast en dat geven.
Caitlin: het weer laten sneeuwen.
Flor: met lijm aan doen aan het ijs.
Trees: wachten tot het sneeuwt en in het huisje blijven.
Emma: sneeuw maken
Norah: als het ijs smelt, er weer bijmaken, ik weet niet hoe?








Geen opmerkingen:

Een reactie posten