vrijdag 20 maart 2015

Eerste week project 'Hoe kunnen we duurzaam omgaan met water?'

Op maandag gingen we van start met het schoolproject:
'Hoe kunnen we duurzaam met water omgaan?'

Ams, de papa van Seena, kwam ons project inzetten met zijn djembé!
Bedankt, de sfeer zat er onmiddellijk in!


Daarna deden we onze waterdans om vervolgens iedereen in drie groepen in te delen.

Iedereen vulde zijn emmer, bidon, bakje,... met regenwater.

Even wachten op leefgroep 2 en 3 om samen te vertrekken!


We geven elkaar de hand.









Soms kwamen we een obstakel tegen maar dat lossen de eekhoorns makkelijk op ! ;-)




Even uitrusten en de groep splitsen zodat we drie verschillende wateractiviteiten kunnen doen.


Eerst nog wat weetjes over water!



Opdracht 1: speel een reuzenmemorie over water.



Opdracht 2: speel het spel: de bom met waterprenten.


Opdracht 3: Voor al ons water dat we nodig hebben op een dag moeten we veel water verzamelen.
Met emmertjes halen we water uit de beek en gieten het over in een emmer.








Tussendoor konden de kinderen een koekje eten en wat water drinken.


We waren juist op tijd voor het middagmaal!


We bekeken ook een filmpje van Ghislain en Clémence. 2 Kinderen uit Dogbo (Benin) die ons hun verhaal brengen over water tekort.


Amai, moeten zij ook zo lang stappen om water te hebben?? Net zoals wij deden deze morgen?
We stonden hier even bij stil!


Op dinsdagvoormiddag kwamen er 4 studenten kleuteronderwijs langs om ons iets bij te leren over hellingen en rollende voorwerpen. (Eigenlijk een technieklesje). Bedankt hiervoor, we vonden het leuk en interessant!







Wateractiviteiten:

Met natte penselen (van regenwater uit onze eigen ton) schilderen we tekeningen op een krijtbord.






Om het eerst je mannetje bij de waterput krijgen.



We stempelden met de letters woorden na , zelfs het tweede kleuter is al gretig naar lettertjes... ;-)

Ik zoek tussen de kikkerafbeeldingen dezelfde!

Weet je dat je muziek kunt maken met waterflessen?
En als ze van leeg naar vol gevuld staan klinken ze van hoog naar laag!




De treinroute ligt langs een heel groot meer!!


We bouwden een grote waterput dichtbij onze moestuin.
Eerst dachten we na hoe we dat zouden doen. Misschien dat we best rond een regenton werken. Kunnen we met onze grote blokken rond de waterput bouwen? JA!
Ok, aan de slag!





Schilderen, tekenen over Ghislain en Clémence uit Dogbo.




Wij kunnen al met water op ons hoofd rond stappen tot aan de waterput!







De winkel is nu een uitleendienst met allerlei soorten emmers om tot aan de waterput te stappen. Wat moeten we daarvoor inleveren? Een flessendopje, die krijgen we dan terug as we de emmer binnen brengen.

In de zandtafel is een grote plas water te vinden. Daar kunnen de poppen hun water halen om dan op hun hoofd naar huis te brengen. Al snel komen de kleuters tot de conclusie dat het water verdwijnt! Hu? En nu? Even een oplossing zoeken ...



Niet enkel buiten maakten we een waterput, maar de kleuters wilden er ook één in de klas.
Hoe gaan we te werk? Laat ons dat eerst eens goed bespreken! (Koddig toch :-) )

Even een hulplijn inschakelen! ;-)


Is dat stevig genoeg?


Nu nog een katrolsysteem uitvinden... en uittesten!


Kijk, een Afrikaans toilet!!
We zagen dat in het filmpje van Ghislain en Clémence en wilden er ook één!



We probeerden eens om onze kleren uit te wassen gewoon met water en zeep zonder ze in de wasmachine te stoppen! 


 We konden ook nog kijken naar een poppenspel van leeuw en tijger die twee emmertjes water moesten halen naar de waterput!

Uiteraard moesten we hierbij het bijpassende liedje en dansje doen! 


Met pittenzakjes gooien naar de emmer... 

Of experimenteren met volume. 


We konden ook een waterput proberen nabouwen met blokken. 
 
Tijdens de turnles fietsten we doorheen een leuk parcours op de grote speelplaats.
Bij 17 graden is dat ZALIG!!






 
Een hele dikke proficiat aan de jarige deze week!! Bedankt voor de lekkere zelfgebakken cake!


 
We eindigden de week van Dogbo met een toneeltje.
Wat hebben we geleerd? ;-) Luister maar eens naar de uitleg van je kleuter(s)!






 
De vraag van de week:
 
Antwoorden:
 


 
Flor: ik wil dat niet, maar Nina heeft dat wel al gedaan. Ik weet niet wat zij maakte!
 
Norah: alleen met mama, het zijn altijd cakejes en taarten!
 
Mauro: ja, al veel dingen. Pureepatatjes vind ik het leukste! Maar eigenlijk maak ik meer met mama.
 
Caitlin: ik heb nog nooit gekookt! Allen maar helpen met zo'n sap te maken van mandarijnen, dat is wel met papa!
 
Shawn: nee, met oma help ik met de patatjes!
 
Jolien: ik heb dat nog nooit gedaan. Ik doe wel graag de afwas! Papa kookt niet graag, het is altijd mama!
 
Emma: ja, patatjes met vlees en groentjes.
 
Shannon: ja, ik heb al eens papa geholpen met spaghetti koken!
 
Ola: ja, papa maakt spaghetti voor mij, voor mama en hemzelf. Opa kan ook zo goed spaghetti maken!
 
Alicia: nee, mama kookt!
 
 
 
Een fijn weekend iedereen! We laten Dogbo even achter ons en gaan vanaf maandag leren over rivieren, oceanen, meren, beken, sloten,...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten