vrijdag 27 maart 2015

tweede week project: "Hoe kunnen we duurzaam omgaan met water?"


De tweede week van ons project werd ingezet met het maken van een mooie waterval in de klas. Iedereen hielp mee en we kregen zelfs wat hulp uit leefgroep 3! Bedankt!

We moesten een soort brugje maken om over het water te kunnen stappen...


Even uittesten!


Versteviging langs het water...


Knippen van stroken crêpepapier om over de waterval te hangen.




Alles ophangen! Wauw!




Er waren ook verschillende knutselactiviteiten.

Hier maken de kleuters kikkerdril. Witte kurkafdrukken en een zwart puntje erin.





We probeerden een vis na te bouwen met de legoblokjes.


Soms werd al eens een werkblaadje gemaakt, kleuren volgens een legende.



De waterput verder bouwen met echte takken.
Grote zus helpt kleine zus, vertederend!



Met eendjes zwemmen door de verf.





We maakten roeispades voor in onze boot!
Stempelen met onze vingers, dat blijft toch leuk hé?!






Kijk, twee gele vingers!


Oeps...!


Aan een boot hoort ook een vlag! Zo gezegd, zo gedaan!




Er werden ook 'waterspelletjes' gespeeld.

1,2,3,6,9... hihi het was grappig om te zien!

 
Om het eerst alle schelpen vol hebben.
 
En dat leggen de vlinders dan later uit aan wat rupsen! ;-)

 
Onze plas water is weg en werd deze week het strand met schelpen.


Hé, dat lijkt op een koraalrif!




Water halen bij de waterput!


We dramatiseerden het verhaal: "Wie is er hier de dapperste van allemaal?"
Muizen, slakken, kikkers en mussen, elk had zijn rol.

Daarvoor moesten we uiteraard eerst onze kroon maken!





Ik weet het niet...


Wij weten het ook niet!


De kikkers komen aangesprongen.


Muis heeft een idee!


De muisjes zwemmen heen en terug onder het water...



Wat zullen de kikkers doen?


Wij gaan een heel lelieblad opeten!


De slaken draaien om hun huisje heen...



En de mussen weten het niet...wat gaan zij doen?? Ze denken na...


Tantie kwam ook nog gitaar spelen, dit keer eens voor de vlinders!

Genieten!!! 




In de schrijfdans werkten we ons thema rond de kronkeltrein af. 
We werkten in 3 groepen.

1. Kronkelen in het zand.


2. Met krijt rond de blokjes kronkelen. 



3. Met verf kronkelen. 


Tijdens de turnles konden we verschillende soorten bruggen overgaan.















Dan was er ook nog de peuterprobeerdag deze week, we mochten twee peuters verwelkomen!

Er werd vooral weer veel geëxperimenteerd...! 
We beschilderden schelpen en konden ze versieren met glitters.
Hihi, mijn vingers hangen vol glitters!!



 Nog even onwennig toekijken, ook dat hoort bij de peuterprobeerdag! ;-)

 Spelen met de plasticine.
 Schaduwen zoeken van verschillende dieren.
 We proberen soms al eens een voorbeeldje na te maken.
 Spel met kleurendobbelsteen.
 Mag ik echt schilderen met lijm op de ramen? Ok, dan doe ik dat zeker eens!
 Als er genoeg lijm op de vissen hangt, kunnen we de vissen wat kleur geven.

 Visje schilderen.
 

De sprongen van de kikker overtekenen.

 
 

Luisteren naar het verhaal van de mooiste vis van de zee,


en daarna een lotto ervan spelen. 
 
 

Zoek de kop en de staart van dezelfde vis! 

Proberen om van de blauwe clics een grote vijver te maken. 
 
 

We konden ook nog onze eigen vis versieren zoals wij wilden. 


Of een eend maken met onze handafdrukken. 


Genieten van een tik-tak over vissen en water. 

De visjes in de juiste bokaal doen (per kleur sorteren). 

We leerden ook dat afval niet thuis hoort in het water! Dus moesten we al het afval eruit halen. 



En uiteraard juist sorteren! 

We speelden ook nog een geluidenwaterspel.
Goed luisteren en zoeken welk geluid we horen! 

 
Hé, wie hangen er daarover onze regenput??
 
 
Wij hebben water nodig om het te leren zuiveren, het is echt wel vies regenwater hoor!!

 
De anderen zitten geduldig te wachten...

 
Wat staat hier allemaal op tafel? Trechters, bekers, watte, zand, stenen, proefbuisjes,...

 
Waarvoor dienen al deze materialen?
Even een woordje uitleg vooral we aan de slag gaan!


 
Experimenteren maar!











 
We gingen in school op zoek naar water...waar vinden we water?
Aan de wasmachine en de diepvries.
 
Drinkwater voor 's middags.

 
Het aquarium bij juf Rolande.

 
Uhm, in deze gieter? NEEN!! haha

 
Die mooie bloemen van bij juf Els en juf Elke  hebben water nodig!
 
 
 
De koelkast bij juf Els.

 
De lavabo's in de verschillende klassen.

 
De hamster van juf Dominique drinkt ook water.

 
Om het bord af te vegen??

 
En de regen van buiten??  Dat is hier ook op school hé merkt een kleuter op!
 

 
 
We leerden ook dat sommige planten een zuiverende werking hebben op water!
We kleurden de onderwaterplanten met wasco in, kleurden er nog wat vissen tussen en overschilderden het geheel met ecoline.









 
Volgende week starten we met drijven en zinken om later op de week iets te leren over drinkwater, regenwater en kraanwater!
Prettig weekend!!
Tot maandag.
 
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten