vrijdag 22 april 2016

Project 'Waarom dragen mensen een bril?' 18/04 - 22/04

RUPSEN

Ons vrolijk eekhoorntje van deze week.

De dagkalender in orde maken. 

Welk weer? Mooi weer! 

We denken eraan om de lichtjes uit te doen... 

Mmmmm, eten voor Billie en Bollie. 

De scheurkalender. 

Kringmomenten

Er had een kleuter een wel heel speciale bril mee! Wat is dat zeg?
Dat is een lasbril! 

Oei, we zien bijna niets? Dat is een heel speciale bril, enkel en alleen om te lassen... 

We speelden dirigentje. Goed kijken wie de muziekbril aanheeft en we doen die na. 

 





Welke bril is dat? 

Ik weet het, een verrekijker! 

Zie je veel? Neeeeeee 

 Het is een viewmaster, nog een uit de oude doos :) 

Maar we hadden ook een moderne versie van de viewmaster.
 Die werkte met een telefoon erin en 3D-beelden, raar hoor! 
Uiteraard ook eens testen. 


Hé, als ik naar beneden kijk dan zie ik de grond, maar niet de grond van in klas hé... 

We gingen op stap met ons vergrootglas om mooie bloemetjes te zoeken.
Goed zoeken hoor... 




Of sommige zagen kleine beestjes kruipen. 




We beluisterden nog een verhaal over een Eendje die eigenlijk geen bril wilde dragen... 

We bekeken en beluisterden een poppenspel van meneer Borstel, mevrouw Borstel en Oma Borstel met de bril!

We speelden dit heel graag na... 


Hoekenwerk

- We konden een verrekijker knutselen door eerst stroken papier te knippen... 


... om dan daarna rond de rolletjes te kleven. 



- Een vergrootglas kleuren en uitprikken... 


- Cirkels rond alle bolletjes trekken en daarna verbinden met elkaar tot brillen... 
We kunnen dat al goed hoor :)







- Met het vergrootglas bekeken we piepkleine prentjes en zochten hetzelfde groter prentje.


- Of gewoon rustig in de brillenboekjes kijken.

Er moesten ook nog heel wat werkjes van vorige week afgewerkt worden waar er geen foto's meer van zijn...


VLINDERS
 
Kabengeltjeskring.
"Praat over jezelf en niet over een ander"


Axenkring.
"Het leven door een roze bril..."


Weetjeskring:
Een boek met voelprenten en braille.

 
Blinde mensen krijgen ook soms hulp van een blindgeleidehond.
We leerden daar iets meer over.
We hoorden dat wijzelf ook konden helpen.


 
Gemotiveerd met ons goede doel stapten we naar onze directie.

 
Juf Els?
Mogen wij aub meedoen met een actie om plastiek dopjes te verzamelen?
Ja hoor! Dat mogen we. Joepie!

 
Vlug de anderen op de hoogte stellen,
zo kunnen zij helpen met verzamelen.





 
Hé, kijk!
Daar zijn onze eerste doppen al!
Yess!
Later hierover meer, maar wat wel al zeker is, laat de plastiek dopjes maar komen.
Wij worden een nieuw inzamelpunt.


Samen leren is fijn:
LINKS - RECHTS (herhalen)
(Zet je linkerbeen op de stoel, je linker (lintjes hand) op je hoofd)


BLINDPARCOURS:
Luister goed naar je vriendje, die zal zeggen waar je heen moet stappen
RECHTDOOR,
LINKS of RECHTS ...
Ga dus rechtdoor, rechtdoor, rechtdoor, stop (voor de stoel)
en dan links (lintje), links (lintje), opnieuw rechtdoor, rechtdoor, ...




Cocooningtime.
Heel goed kijken naar het voorbeeld.
Toch belangrijk hé, die ogen van ons.
 

 
Blind dezelfde vormen bij elkaar zoeken.
Zonder spieken!
 

 
Met onze ogen dicht elastiekjes spannen.

 
Voelen in ons braillevoelboek, geheimpjes zoeken met ons speciaal vergrootglas.

 
Voelen, voelen, voelen.

 
Heel goed kijken in het zoekboek.


 
"Ik zie, ik zie" Een leuk habaspelletje.


 
Het maken van een knikkerbaan, niet makkelijk hoor.


 
We ontdekten de kopieermachine.
We zagen zelfs een klein voelknopje voor blinde, slechtziende mensen.





Wat als we allemaal 'BLIND' zouden zijn...

Dan zouden we moeten VOELEN wat alles is ...
(wat voel je)

(wat is veranderd in de rij)

(wat heb is verstopt/verdwenen achter mijn rug)

(welke letter teken ik op je rug, voel maar goed...)

Dan zouden we aan alles met RUIKEN om te weten wat het is ...
wasproduct, koffie, zeep, ajuin, ...

Dan zouden we heel goed moeten LUISTEREN om te weten wat alles is...

Luister-memory,
waar zitten de hare stenen, het zachte poeder, de tokkelende korrels, de stille pluimpjes....

 Dan zouden we heel goed moeten PROEVEN om te weten wat alles is...
suikerzoet, bloemdroog, citroen zuur, zouterig zout, ...


GEZAMENLIJKE ACTIVITEITEN

- Wie wil een eierkarton-pijpenrager-parel bril maken?
Dit zie er zo uit :)

Aan de slag dus! Eerst de gaatjes uit het eierkarton prikken... 


... daarna schilderen. 



En dan nog de parels op de pijpenrager rijgen... 



Onze klas omtoveren.
Een brillenwinkel.









Een oogarts.








De brillen hersteldienst

 
Informatieve filmpjes.
Heel wat vragen werden opgelost.
Welke dieren zien goed 's nachts?
Hoe ziet ons oog eruit aan de binnenkant?
Hoe leert een blind kindje lezen?
Hoe wordt een bril gemaakt?
Hoe wordt glas gemaakt?
...



 
We namen foto's van alle kleuters en knipten er hun ogen uit, wie kan vinden van wie welke ogen zijn? 




We zagen dat de zaadjes jammer genoeg niet goed groeiden, maar we geven niet op:) 
We proberen het gewoon opnieuw maar met andere aarde... 




De andere kleuters zagen natuurlijk die speciale, gekke bril en deden dit graag ook eens aan! 








Kijk, een bril op mijn t-shirt :) 

Een 'BLINDPARCOURS'
- Blind musiceren, blind het touw volgen om dan blind te boetseren.
Geblinddoekt moeten we goed luisteren:
Bij zachte muziek maken we ons klein... 

... en bij luide muziek maken we ons groot! 

Het aantal 'geluidjes' tellen en na trommelen 

Van waar komt het geluid?
Wijs er naartoe!
En kruip naar het geluid toe, tik de muzikant (voel goed : kan je raden wie het is?)


Geblinddoekt het touw volgen: rond de tafels het touw volgen

Geblinddoekt het touw onder de tafel volgen


Geblinddoekt over de kegels en stokken stappen!


We hebben ook brillen 'geboetseerd' met klei,
we wilden eerst boetseren met blinddoeken,
maar dat was nog een stapje te moeilijk!





We kregen een uitnodiging van leefgroep 2 of we wilden gaan kijken naar hun eindproduct:
"Hoe kan ik model zijn voor een dag?" 
We zagen er een heuse modeshow, knap! 



Meer foto's hiervan vind je ongetwijfeld op de blog van de kikkers.
BEZOEK AAN DE BRILLENWINKEL TE LEDEGEM.

Woensdag was het zover! We mochten naar de brillenwinkel! 

We splitsten ons op in twee groepjes zodat we alles goed zouden kunnen zien.
We werden hartelijk ontvangen en kregen een leuke rondleiding!


Wat zit daar verstopt in de kast?



Hé, kijk, zo'n machine maakten we na in onze klas.
Net als bij de oogarts.





Precies meten.


Even piepen in de 'glassnijmachine'.



Hoe worden de oortjes van de bril precies op maat gebogen?
Juist ja, even voordoen, met warmte.


Vragenronde.


Is dit ook een bril?
Oh, neen, een vergrootglas!



Hu, een brillenbad?

We zagen hoe de opticien het glas voor een zonnebril uitsneed...





Dankjewel voor de tijd en voor het leerrijke bezoek!

Lars kwam langs in onze klas met echte kikkervisjes!
Waaaaaaaw, we lieten ze vrij in onze poel en hopen op veel kikkertjes.




Bewegingsparcours met een bril op of blind begeleid door een vriendje.
Spannend hoor!





















 
Fijn weekend allemaal!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten