vrijdag 15 april 2016

Sprokkelweek 11/04 - 15/04

Na een deugddoende vakantie vlogen we er met volle zin terug in!
Eerst nog enkele verloren kiekjes van vlak voor de vakantie,
onze Pippi Langkous pannenkoekenbak.

We deden echt zoveel mogelijk zelf en hielpen elkaar waar nodig.
Net als Pippi Langkous natuurlijk.













 Afwassen hoort er natuurlijk ook bij.



RUPSEN

Ons eekhoorntje van de week

Het weerbericht uiteraard met zonnebril tegen de zon.

Welke dag?

De scheurkalender, met bril in onze handen ;)

Kringmomenten

Vertel- & toonkring


Dramakring

We deden enkele leuke vingerspelletjes.

Elkaar helpen om de juiste vinger te tonen :)

Gevoelenskring

De rupsen van het eerste kleuter maakten hun talentenbloem in orde. Waar zijn we heel erg goed in? Wat is een echt talent van ons?

Muziekkring

We luisterden naar een liedje over een speciaal brilletje. Want als we dat brilletje op onze neus zetten, kunnen we dansen :)



Wat zien we als we blind zijn?



We speelden ook een voelspel. Onze ogen dicht doen en goed voelen wat we vast hebben... 




Hé, een zonnebril is wel handig :)

Hoekenwerk

We gingen de week van start met een puzzeldagje! Alle rupsjes wilden puzzelen!


We probeerden ook eens een iets wat moeilijkere puzzel...


Kunnen we de eitjes met een wasknijper nemen?


Wat zit er verstopt in de plasticine? Goed de plasticine lospeuteren!


We gingen ook even aan de slag in onze bak op de speelplaats want er stond nogal wat onkruid in!




Zware zak hoor!

Op het einde van de week gingen we van start met het nieuwe project rond brillen.

Met een vergrootglas zoeken in een zoekboek! Goed kijken hoor...





* Met afwasbare stift tekenen we een bril op ons eigen gelamineerd gezicht.


* De ontdekhoek met allerlei gekke brillen, vergrootglazen,...




* Met plasticine proberen we een bril te geven aan het kindje. Uiteraard met bril aan ;)

* Een bril kleuren...


... en uitprikken... 

* Spelletjes waarbij we goed onze ogen moeten gebruiken! Zoek waar het prentje past...



VLINDERS
KRINGMOMENTEN

Toon en vertelkring deden we weer in groepjes.
Zo zijn we actiever betrokken. We kunnen meer vragen stellen en zelf meer vertellen.





Kabengeltjeskring. 
"Delen maakt ons hartje blij"
In ons kringgesprek ondervonden we dat wij makkelijk kunnen delen met gerief van de klas. 
Het wordt wel iets moeilijker als het gaat over ons lievelingsbeer, of ons allerliefste speelgoed. 
Maar dat is toch heel normaal!



Axenkring: 
De wasbeer.
De wasbeer gaat op zoek naar complimentjes in de klas.
Wie dat iets goed? Wie kan er iets super?  
We proberen om een echt compliment te geven aan een ander.



Brillen Verzamelingen 

Een heleboel "brillen" brachten verrijking in onze klas!
18 zonnebrillen, 5 duikbrillen 8 gekke brillen, 3 werkbrillen, 8 brillendozen, 
1 eclipsbril, 1 vergrootglas!

Fantastische verzameling Vlinders!
We kunnen bijna een 'BRILLEN-winkel' beginnen!!!
En er komen er nog elke dag blij.

Links en Rechts, kennen we dat nog? 
De Vlinders kregen een L-intje rond hun L-inker pols!
Dit lintje zal ons helpen om te leren waar onze linkerkant en onze rechterkant is!

We kijken naar LINKS...

We kijken naar BOVEN...


We kijken naar BENEDEN...


We kijken naar RECHTS...


De oudsten konden naar Rolande voor een activiteit in het Frans met Pistache de muis. 
 
COCOONING TIME
 
Stempelende stappende letters.
 




Puzzelen: van kikkerdril tot kikker.
 
We klimmen weer omhoog bij enkele smartgames.

 
 
Iemand maakte voor ons kapplablokjes.
Veeeeeeeeeel kapplablokjes... wel meer dan 1000!
Wij bouwden en bouwden.

 
We spelen een memoryspel,
eentje die werd getoond in de toonkring.
 
We gooiden met een dobbelsteen, kruisten aan wat we hadden gegooid.
Welk aantal zal meest gegooid worden?

 
We oefenen onze schrijfmotoriek
door slakjes te tekenen.

 
of kleine bolletjes te tekenen.

 
Een telspelletje met de splitsmachine.
6 mormeltjes worden in de machine gegooid.
Spannend! Ze worden telkens in twee potjes verdeeld.
Hoeveel zitten er in het blauwe en in het rode potje?
We tekenen het resultaat.

 
Elk zijn eigen werk.
Een puzzelaar.
Het dubbelwoordenspel. (bijeenpuzzelen van woorden als: voet-bal, drie-hoek,...)
Een bouwplan volgen met de plusblokjes.


COCOONING TIME (goes totally BRILLEN!!)

Kleuren met een kleur bril... makkelijk of moeilijk?
Als de bril willen blijven staan natuurlijk op onze neus!



Poppenkast met mr. blauwoog en mevr. witoog



Oogjes-RACE:
deze grappige éénoog-voetjes kunnen door een opwindsysteem een hele toer afleggen maar waar komen ze terecht? In het 5de, 8ste 2de vak?
Je neemt vervolgens een gelijk aantal schijfjes...
tot ze op zijn, de eerste zonder schijfjes is de winnaar! 



Steekparels brillen namaken!
Knapwerk hoor!

Kaleidoscoop tekenen en kleuren:
kijk goed door de lens van de KALEIDOSCOOP en probeer na te tekenen/kleuren wat je ziet!


Speurneuzen!



CONTRACTWERK

 Brillen passen in de 'BRILLENWINKEL'

 

Taalknap
Met PLASTICINE enkele themawoorden na boetseren met 'worstjes':
BRIL / PUPIL / ZONNEBRIL / DUIKBRIL / OOG


Beeldknap:
Monsters en co.
We creëren ons eigen MONSTER met WASCO en ECOLINE
en
onnoemelijk veel WIEBEL-DE-KRIEBEL ogen! 



 
Of we tekenen ons gezicht (met of zonder bril) op een plastiekje.
We gebruiken hiervoor de spiegel.





 
Vrije tekst.
 


 





 
Of we knippen/ kleven/ prikken aan onze wasberenmasker.
Daarover hadden we het in de axenkring.
Met ons maskertje gaan we op zoek naar leuke momenten
waar we complimentjes over kunnen geven.






 
Een bril uit clics.


 
Voor vrij schilderen met waterverf maakten we ook nog even tijd.
 

GEZAMENLIJKE ACTIVITEITEN

Kikkerdril in onze toonkring. 
Vlug...vlug we zetten het uit in onze poel. 




Hiep hiep hiep hoera! We hadden 2 jarigen deze week!
3 jaar! Dikke proficiat!

Mmmmm, lekker :)
 
Gefeliciteerd grote meid! 5 jaar!

 
Leuk! We mochten onze eigen cupcake versieren. Gezellig en lekker!


We konden terug kiezen uit heel wat verschillende activiteiten.

* Een estafette spel buiten. Goed over de stoel kruipen, springen in de hoepels, onder of op de tafel, door de kruiptunnel,... lastig hoor!









* Ofwel zaaien in kleine bloempotjes.
We laten eerst alles wat groeien in onze klas, en later komt dit alles in onze moestuin.
 
We zaaiden komkommer, gele courgette, basilicum, rucola, bloemetjes en kerstomaatjes.
 
Zware zak hoor!













 
Het eerst wat groeit is onze rucola!


We kozen ook nog een nieuw project. 
Na de eerste stemming waren er nog twee keuzes over. 
"Bloemen en brillen"

Volgende week kiezen we er een titel voor. 
Wat we alvast weten is, dat het zal gaan over: 
brillen, veeeeeel brillen. 
over zien en niet zien. 


* Waarom zijn onze ogen zo belangrijk? Wanneer gebruiken we onze ogen?
Dat gingen we eens ondervinden aan de hand van enkele spelletjes...

- Verstoppertje


- Goed kijken met onze ogen. Wat is er weg in de rij? Wat is er bijgekomen?

- Maar soms kunnen mensen niet meer goed zien of zijn ze blind, 
dus moeten zij dan heel goed voelen. We speelden ook enkele voelspelletjes.


- Ten slotte legden we een hindernissenparcours af, maar niet zomaar stappen. We waren geblinddoekt en konden een stok gebruiken om onze weg te vinden.
Niet simpel hoor!




BRILLEN-makerij

Schrijfdans kan ons ook leren BRILLEN maken,
want de 8, de liggende 8
die lijkt ook wel goed op
... een strik
... een vlinder
maar...
ook op een bril!

op muziek maken we een bril met scheerschuim en verf


op en neer


heen en weer


met vingers het schuim kriebelen


draaien in een liggende acht

wat een mooi bril en dat schuim is super zacht!


Dan konden enkelen ook al beginnen aan hun 'bRilLeN-mannetje' te schilderen
zodat hun schuimbril ook vereeuwigd zou kunnen worden.


Terwijl alles droogt...
knutselen we verder, een karton brilletjes kunnen we :
kleuren
met DUNNE
 en DIKKE stiften (nietwaar Rupsjes ;-) ?!)

Flink gewerkt jongens en meisjes!


Dan nog een 'FINAL-touch' met wat leuke sticker en pluimen,
zo hebben we nu ook een trendy en hippe bril in ons bezit!


De schrijfdans was ook al volop ondergedompeld in het project van Brillen.

* Met plasticine een kindje een bril geven.

* In het zand met een stokje een bril tekenen. 


* Of de liggende acht (een speciale beweging uit schrijfdans) oefenen op papier. 

 
PRETTIGE WEEKEND ALLEMAAL!




 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten