vrijdag 4 september 2015

sprokkelweek van 1sept tot 4sept.

Welkom aan onze nieuwe eekhoorntjes!



 
 

Alsook aan onze  nieuwe begeleider op donderdag bij de vlinders:



DE RUPSEN

Het eekhoorntje van deze week:

De scheurkalender: 

Ons weermevrouwtje: 

En uiteraard de visjes eten geven! 

 De rupsjes konden de eerste dag vooral veel spelen in de klas
en wennen aan elkaar en aan de nieuwe ruimte.! 






Tijdens het hoekenwerk konden de rupsen hieruit kiezen:

* Experimenteren met ballonnen.



* We konden ook helpen om ons nieuw aanwezigheidsbord (een blad) te maken. 
Eerst stempelen met groen... 

... en daarna vernissen! 

* Voor aan het aanwezigheidsbord maakten we elk ons eigen rupsje met kleurrijke parels! 

* Onze verjaardagskalender werd ook versierd! 


* En aan onze verjaardagskroon konden we ook al wat werken. 


DE VLINDERS:

Het eekhoorntje van deze week:

Onze weerman:


Cocooningtime.
Zelfstandige werktijd in stilte, 
10 minuutjes lang volledige concentratie met op de achtergrond rustige mantramuziek.
We gaan ervoor.
3, 2, 1... start!


Zoeken in een zoekboek.


Mozaïek op de tablet.


Hamertje Tik.
Dezelfde vlinders zoeken onder het zand.


Sorteren van vooraanzichten, zijaanzichten enz...


Een tangram.
Goed gelukt hoor!
Iedereen ziet onmiddellijk het konijn!


Memory, onder de blokjes zitten 2 precies dezelfde vlinders verstopt. Zoeken maar!
Of een vlinder leggen met mozaïekvormpjes.


Een denkpuzzel en een laagjespuzzel.


Vriendjes in elkaar klikken.


Een matrix van voertuigen en kleuren.


Vrije tekst.
Tekenen naar keuze, achteraf het daarbij horend verhaal vertellen.


Alle cijfers op een rijtje. Kunnen we precies hetzelfde nastempelen?

Plastine: we proberen precies na te doen wat er op de foto staat.
Kijk! Gelukt!

Experimenteren met het nieuwe superzand.
Speciaal gevoel hoor.

Experimenteren met elastiekjes.

Experimenteren met waterstiften op een aqua doodle.


Duplokaarten nabouwen.


Hmmm... Waar is mijn favoriete hoekje in de klas?
Tekenen maar.





 Contractwerk.
Bij contractwerk krijgt elke kleuter een contractkaart op maat.
Dit is een greep uit de 'beeldknap'- opdrachten waarvoor kon gekozen worden.
We stempelen een vingerafdruk met inkt. Dit wordt het lijfje van een vlinder.
Nog vleugeltjes en voelsprietjes en klaar is de vlinder.


Ofwel een vouwtechniek.
Een vlinder natuurlijk!
Ofwel vlinders schilderen.


Ofwel een vlinder kleuren,
gaatjes prikken en op een gekleurd papier kleven.



Zozie. Klaar.


Een kindje tekenen.

Axenkring.
Onze vlindertjes maakten de officiele overstap van rups naar vlinder.
Ze waren er klaar voor!
Uitgewuifd door de rupsen.

Fladderen richting vlinderklas.


Wie staat daar ons te verwelkomen?
Juist! De grote vlinders!
Zij gaan ons wegwijs maken.


Blink blink..
Wij kregen van de grote vlinders een mooie sticker.
Worden wij niet al heel erg groot?










Vraag van de week:
Ben jij wel eens de baas?
  
Trees: Neen. Ook niet van die trein op het waterspeelplein, de meneer was daar de baas. Ik niet. Ik was wel eens de baas van het flesje omdat ik ik het mocht vullen van Nel.

Norah: Ik ben de baas van de pop, want die is klein.
Alicia: Neen. Mijn mama en papa zijn de baas.

Flor: Ik ben de baas afstandsbediening van mijn rally auto.

Shawn: Neen.

Pepijn: Ik weet het niet? Als ik zo groot ben als mijn papa, dan ben ik de baas.
Mira: JA. Van mijn poppen. Ik speel dan mamaatje.

Zoé: Neen. Omdat ik niet mag baas zijn van mama en papa.
Lailyta: Neen. Moeke is de baas omdat ze mama is.
Shannon: Ja, van mij pop met lang roze haar want mijn naam staat erop.

Yuna: Ja, ik had een keer samen met laura zo een keer op vakantie geweest en toen waren we op een glijbaan en toen ook op de trein. Ik was de baas van de glijbaan. Toen riepen mama en papa dat het eten klaar was.
Meagan. Ja. Mijn mama is de baas en papa ook. Ze maken eten voor ons.
Milan: Neen.
Sky: Ja van mijn pop. Mijn pop is al groot.
Lucy: Weet ik niet.


GEZAMENLIJKE ACTIVITEITEN;

Op donderdagnamiddag konden we weer kiezen:

Ofwel
Bewegingsverhaal van Rupsje Nooitgenoeg.
Ofwel:
Ons eigen symbooltje schilderen met waterverf!




Op vrijdagnamiddag klommen, klauterden sprongen op het bewegingsparcours.








 Daarna was het tijd om te smullen en te zingen.
Gelukkige verjaaaaaaaaaaardag grote meid!
Lekker smullen. Mmmmmm. Dankjewel voor het lekkere gezonde traktaat!









En uiteraard werd er een nieuw project gekozen worden!

Tijdens de eerste projectvoorstellen waren er al enkele ideetjes!

"Boten, eten, boeken, vliegtuigen en eendjes."

Stemmen dus! 


Na de eerste stemronde bleven er nog drie voorstellen over: boten, vliegtuigen en eendjes.
De dag erna hielden we dus een tweede stemronde! 

Het resultaat was overduidelijk! 

Ons nieuw project zal dus ongetwijfeld gaan over EENDJES.

Dus ... lieve mensen...
laat maar komen, die plastiek eendjes, die pluche eendjes, echte eendje(s)  (hihi)
puzzels over eendjes, spelletjes over eendjes,
eendjes om te vissen, veeeeeeel eendjes om te vissen.
grote eendjes, kleine eendjes, gekke eendjes, ...

gele stof, groene of bruine stof,
kinderboeken over eendjes,
verkleedkledij, zwemvliezen,...
het luisterverhaal van 'het lelijke eendje'

Graag alles genaamtekend. Dankjewel!
 
Even een mailtje naar
de tantes, nonkels, oma's, opa's enz...
om te zeggen dat het een superleuke eerste schoolweek was.
Tot volgende week!
Dan zetten we weer ons beste EENDJE voor.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten