vrijdag 19 september 2014

Vlinders week van 15 tem 19 september


Een nieuwe week met nieuwe taakjes en een nieuw eekhoorntje!


Hoe toevallig?? Het eekhoorntje is ook terug de weerman van de week!!


Een kijkje in onze vertelkring.
Misschien kunnen jullie aan de hand van mijn tekeningen raden wat je kleuter vertelde?


De muziekkring van deze week: zelf muziek maken!




De axenkring op woensdag:
we leerden over de poes (aangezien een poes soms ook op een boerderij te vinden is).
Een poes kan echt genieten...en dat deden wij ook!! Kijk zelf maar!





De kabengeltjeskring op donderdag:



De vraag van de weekkring:

Antwoorden:

Kenaï: ik zou graag een poes hebben, nu heb ik geen diertjes.
Lentel: een hondje van vroeger, Boeds, hij is mee met een mevrouw.
Mauro: een poes, Pralientje. Zij is heel klein en 't is de poes van thuis. We hebben ook nog één en die noemt Suchi!
Caitlin: Ik heb mijn honden namen gegeven, Junior, Kiara en Jules, maar die is al gestorven maar ik zeg hem toch!
Alicia: wij hebben geen dieren maar mama wil een poes. Een naam weet ik niet.
Norah: wij hebben thuis een poes, een mini kleintje en ze heet Nim. Ze zit graag bij mij en Aza!
Shawn: bij oma zijn er poezen, tijger en hij is zwart.
Ola: ik heb speelpaardjes, geen echte, van my little pony.
Emma: mama wil eigenlijk pyppyhondjes en ik ook. Ik weet geen namen.
Shannon: ik heb een katje en die noemt Shaka, Socks, James en de laatste weet ik  niet meer.
Jolien: ik heb Boomer en Tipsi, zijn honden. Snuffel is een witte hond, Snoopy is een chiwawa, en 'k heb ook nog Kismo, ook een hond. Er zijn ook nog poezen, 'k weet maar één naam ; moederke! 

________


Hoekenwerk deze week; de denkhoekjes.
Oefenen van talige en wiskundige begrippen met Pico Piccolo.
Pico Piccolo is geheel gericht op zelfstandig werken.
 Plaats de pico bij het juiste antwoord.
Draai de kaart om en controleer of het klopt.



De schrijfhoek: schrijfpatronen.


Een bingospel in het project.



Knijpkaarten in project de boerderij.
Tel het aantal dieren op de kaart en knijp de wasknijper op het juiste aantal.
Met getalbeelden, of met cijfers.






Bekijk alle prenten en leg ze op exact dezelfde. Kijk goed naar richting, kleur ,...
We kunnen ook onszelf controleren!


Puzzelen op eigen niveau.


 Bouwplaten met verti blocs:
Bouw met de blokken de afbeelding van de opdrachtkaart na. We oefenen door een goede waarneming vanuit het platte vlak een ruimtelijk bouwwerk te maken.

Bouw een kippenhok na...


Maak met wc-rolletjes en spateltjes een hekken voor de boerderij (zandtafel).

De beeldactiviteiten van deze week:

De boer... is niet volledig. Teken zelf de tekorten erbij en schilder dan de boer in.



Als ons boertje droog is, doen we een tekendictee.
Ik zeg wat de kleuters moeten teken zoals bijv.; neem een rood potlood en teken onderaan je blad drie bloemen. Neem een geel potlood en teken bovenaan je blad, in een hoekje de zon. Teken op de schoen van de boer een vlinder,...



Varkens spelen graag in de modder.
We kleuren het varken bijna helemaal in roze wasco maar laten enkele plekjes over.
Nadien overschilderen we ons blad met bruine ecoline.




Nog even een paardenkopje inkleuren om er een stokpaardje van te maken.


Het schaapje in onze schoolweide was zo droevig!! Ze wou zo graag gekleurde wol hebben ipv grijze wol... Kunnen we haar helpen?
Jaaaaaaaaaaa!!! Met stifttolletjes maken we mooie gekleurde krullen!




We maakten ook nog een handafdruk op een gekleurd blad. Dit zal later dienen om aan onze schoolboom te hangen.


Welke begrippen oefenden we deze week?
Wel, we hebben wat geëxperimenteerd met melk.
Wat is er vol? Leeg? Halfvol, halfleeg,...
We vulden wat glazen en probeerden dan de glazen van vol naar leeg of omgekeerd te zetten.






Wat deden we tijdens het telboxmomentje?

Eerst draaien aan het rad en dan evenveel mormeltjes nemen.



De derde kleuters kregen ook nog Pistache.

Bonjour Pistache!


We luisterden naar het verhaal op de computer en speelden samen een spelletje. 

We zagen nog iets interessants in Pietertje zijn aquarium. 
Hij is wat verveld...hé, zo raar!!



Wat een leuke week, de uitstap naar de boerderij zal op een apart bericht staan wegens 'te veel' foto's! ;-)
Prettig weekend!!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten