vrijdag 8 januari 2016

Eerste schoolweek van 2016.

Gelukkig nieuwjaar allemaal!
We waren allemaal blij om elkaar terug te zien.
We verwelkomden 2 nieuwe eekhoorntjes in onze klas.
Welkom lieve meid en stoere kerel!



Het was superleuk leuk om gezellig met elkaar te spelen,
en ondertussen een praatje te maken.

De plusblokjes werden weer bovengehaald.
Er werd spontaan gesorteerd.

De autobaan maakte rare kronkels en zelfs een helling.
Er werd publiek bij gehaald om dit eens te demonstreren. :-)


De pollypocket werd nog eens uit de kast gehaald.

Een puzzel werd gemaakt.

Het popenhuis werd heringericht.
 
Bij onze spoorwegen werd niet gestaakt.

We konden het jaar 2016 inzetten met heel mooi nieuws.
Er is een klein eekhoorntje geboren!
Welkom Tuur! Fijn dat je er bent!


RUPSEN

Ons eerste eekhoorntje van de week van 2016!

De kalenders... 

Het weerbericht. 

Billie en Bollie hadden grote honger! 

Kringmomenten

We gingen even aan de slag met de begrippen groot, klein en middelgroot.

De juiste pot bij de juiste beer. 

En daarna de beer in het juiste bedje! 

Tijdens de gevoelenskring maakten we kennis met het gevoel bang... 

We keken ook nog even naar een leuk verhaal over een spin.
Het was een vliegensvlugge vlieg die telkens net op tijd kon ontsnappen! 

Relaxatiekring
Met onze ogen dicht luisterden we naar vogelgeluiden... 


Hoekenwerk:

* Experimenteren met deegrollen en verf.




* Spelen met potjes van groot naar klein. 


Welke passen in elkaar? 


* Fijne motoriek: Sluitingen open en dicht doen, wat zit er in? 


* Knippen knippen  knippen maar! 

* Fijne motoriek: Elastiekjes rond een kartonnetje doen. 

Tijdens het hoekenwerk begonnen we ook al stilletjes met het nieuwe project.

* Een vlieg maken met papier-mache. 

* Of een vlieg maken met wasspelden. 

* Met 'vliegen' gooien naar het spinnenweb, blijven ze kleven? 


 
VLINDERS

We hielden een dagje vol Tuur.

De T van Tuur natuutlijk maar ook van tomaat, telefoon, tak,...


We belden eens om te vragen hoe het gaat met Tuur.
We hoorden dat hij krabbels heeft in de buik!
Wablief???
Ah... krampjes.


We knutselden iets voor Tuur, maar we verklappen lekker niets!
Of toch, hier een tipje.



We beluisterden een verhaaltje over Tuur.
We kozen voor: "Tuur kan alles alleen".
Kunnen wij ook alles alleen?
Wat kunnen wij nog niet alleen?
Kleuters sommen op:
"autorijden, mijn rug wassen, alleen in bad gaan, iets nemen dat hoog staat,
koken, alleen naar de winkel gaan, lezen en schrijven, ... "
Maar dat is helemaal niet erg, want wij zijn nog maar 4, 5 of 6 jaar!
We kunnen echt al heel wat dingen wel alleen en daar zijn we trots op!


Kabengeltjeskring.
 
Het kabengeltje van deze week was: "Maak vrede"
Wat is vrede eigenlijk?
De kleuters vonden het heel simpel,
dat is gewoon vrienden en vriendin zijn.
Niet vechten en geen ruzie. Zo!



Axenkring.
 
Welke axendieren kunnen er vliegen?
Daarbij kwamen we bij de volgende vraag.
Kan een pauw eigenlijk vliegen?
Kunnen alle dieren met pluimen vanzelfsprekend vliegen?
Dat onderzoeken we komend project.

 
Toonkring:
Waarneming 'vliegende dieren'
De kinderen brachten heel veel vliegende (fantasie) dieren mee naar klas,
we namen ze even onder de loep:
 
 
 We sloten dit kringmoment af met een (blinddoek)spel:
Welk rij telt meer of minder diertjes:
Welke rij is de langste of de kortste?
... de draken rij of de vliegende paarden rij?
 

Maar rarara, soms vliegen er ook enkele diertjes weg (welk diertje is verdwenen)?



Tekenkring:
Tijdens het volgend project, gaan we proberen om heel veel vliegende dieren te tekenen.
Zo bekomen we een zelf getekend boekje met superveel vliegende dieren. :-)

We tekenen allemaal een vleermuis.
Wat een kunstenaars!











 
 
Cocooningtime.
 
Deze week was een cocooningtime vol smartgames,
miniloco en zoekboeken.





















 CONTRACTWERK
Contractwerk... maar dan eens anders gezien.
We werken allemaal BEWEGEND rond taalknap, rekenknap, samenknap en
bewegen samen voortdurend heel knap!

Beweegknap:
hangen als een vleermuis!

Rekenknap:
spring op een getal en neem nu evenveel dopjes (vliegjes om op te eten)



Taalknap:
kruip op de bank, pluk een briefje van de vloer of uit lucht en kleef het bij het juiste woord (letterherkenning) 


  

Slotspel: ECHOLALIE
Echolalie?!?
Wat voor een beest is me dat?

Vraag de kinderen één voor één een geluid te maken en laat de vleermuis het geluid aanwijzen.
Hoe groter de afstand hoe moeilijker.
Leer de kinderen vervolgens hoe vleermuizen met echolocatie hun weg en insecten vinden en leer ze hoe belangrijk het is om GOED te HOREN! 
 

Bezoek aan de BIBLIOTHEEK

Samen op zoek naar boeken over 'Vliegende dieren'
Deze zoektocht bracht een hele schat aan boeken met zich mee....





GEZAMENLIJKE ACTIVITEITEN.
Experimenteren met ons magisch zand.
Sommigen kregen hier maar geen genoeg van. :-)






Gekke mannetjes maken met plasticine.
Rollen, duwen, trekken en kneden maar.








We konden ook tekenen op de grote krijtborden.
We kozen om gekke hoedjes te tekenen.
En toen klonk constant...
"ik ben klaaaaaaaar voor de fotooooooo."
Smile!











We kozen met ons allen een nieuw project.
Kleuters deden voorstellen.
Vlaggen, lichtjes, zon/maan/sterren, gaatjes, vliegende dieren.

We legden ons stemblokje bij de tekening van het project van onze keuze.

De drie projecten met de meeste blokjes hielden we opzij.


Nieuwe stemronde!
Zo... een splinternieuw project over "Vliegende dieren"


We hielden in twee groepjes een brainstorm.
Wat willen we weten?
Wat willen we doen?
Wat willen we zijn?
We legden aan elkaar voor, wat we hadden besproken.


We willen het hebben over alle vliegende dieren.
Vogels, roofvogels uiteraard.
Vlinders, vliegen, kleine vliegende diertjes.
Vliegende dieren die we nog niet kennen.
Maar ook vliegende draken, eenhoorns,...

Dus, je hoort ons al komen.
Er heeft toevallig niemand een (pratende) papegaai, een roofvogel,... of een ander vliegend dier?

Vanaf toen waren de gezamenlijke activiteiten vooral vliegend.
:-)
We konden een tikspel spelen op het lied 'het vliegen van de vlieg was vlug gedaan, want ze vloog tegen de vliegenvanger aan'.

Een kleuter was de vliegenvanger, de andere de vliegen, Pas op dat je niet tegen de vliegenvanger vliegt!


 
Of we knutselden een vleermuisje.
Uit eierkarton, papier of stof.
(Hiervan gingen de foto's verloren.)
 
Tijdens de bewegingsactiviteit deden we een vliegensvlug parcocurs.
We mochten zo min mogelijk de grond raken.
 

 
Oei, een onthoofde vliegende eekhoorn!

 
Een vliegensvlug parcours... dat is nu eenmaal een heel serieuze aangelegenheid.


 
Kijk, wij hebben een vliegend dier op onze kleren!
 
 





Een fijn weekend,
wij vlogen er alvast goed in deze week. :-)
 
Vliegende groetjes, van ons allemaal.
 
Volgende week, gaan we het vooral hebben over de verschillende vogels.
(papegaai, vogels van bij ons, uilen, roofvogels,...)
Kinderverrekijkers zijn welkom.
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten