vrijdag 7 november 2014

Vlinders sprokkelweek van 03/11 tem 07/11

Hiep hoi, ik was deze week het eekhoorntje!


Onze weervrouw.

Er werd veel verteld tijdens de vertelronde op maandag. 
Ja, na een vakantie, natuurlijk!! Lees maar even mee wat je kleuter vertelde.



Caitlin vernoemde ook nog haar drakenvis. Maar hoe ziet die er nu juist uit?
We zochten het even op en Caitlin zorgde voor de uitleg! 


Teun ging op logement bij Norah. 
Haar opdracht: zoek iets licht en donker samen met Teun.


De muziekkring op verplaatsing. 
We voerden bewegingen uit met de bal op het ritme van de muziek.







In de axenkring leerden we de leeuw beter kennen.
We speelden verschillende situaties waarin de leeuw centraal stond.
(geen foto's, beetje te druk!)

De kabengeltjeskring.
Het kabengeltje bracht de volgende boodschap: 
"Neem de tijd en rust maar uit."


Vraag van de week: 'Heb jij een geheim?'

Antwoorden:
Lentel: ik eet soms choco als niemand het ziet.
Caitlin: ja, ik ga naar de ballerinaschool gaan.
Flor: ik steek soms blokjes weg.
Jolien: ik maak zelf chocomelk als mama naar de winkel is.
Norah: als ik onder water duik dat niemand het ziet.
Mauro: dat ik soms zelf een sandwich smeer dat niemand het ziet.
Kenaï: als ik me onder het deken verstop.
Alicia: met de blokken spelen.
Shannon: ik haal soms snoep en koek uit de kast.
Trees: ik verstop me als Nina en Nel en mama boven zijn.
Emma: met de trein spelen.
Ola: ik speel met de poes.


Deze week stond in teken van zelfstandigheid. Zelf onze jassen sluiten (rits, knopen), zelf schoenen sluiten, zelf ons poepje droog vegen,...

Maar eerst vééééééééééééééél oefenen!




We probeerden met springtouwen knopen te maken rond onze benen.

We probeerden ook knopen te leggen in de veters aan een plaat.


Wat foto's van de cocooning time.

Schrijfpatroontjes.



Let op getal en kleur. 


Zoek de juiste vormen.



Zoek exact dezelfde.


Puzzelen.


Schoenveters op de kronkellijnen leggen.


Veters leren knopen.


Het derde kleuter is deze week al van start gegaan met de contractkaart. Elk kleuter heeft een persoonlijk aangepaste kaart op niveau. De kaarten leunen aan bij het hoekenwerk uit leefgroep 2 en 3 (lager). Zo werken we met de volgende talenten: beeldknap, rekenknap, taalknap, beweegknap, samenknap, natuurknap en zelfknap.


Ok, dan beginnen we er aan hé! 
De kleuters krijgen heel de week de tijd om hun kaart af te werken en plannen dus zelf hun verschillende activiteiten.






Het tweede kleuter zal dan na Nieuwjaar starten met hun contractkaart.
Wij doen nog hoekenwerk, zoals gewoonlijk.
We maakten kartonnen schoenen om dan veters te leren knopen.







Veters beschilderen.


Om ze daarna op een blad te kronkelen, een karton erop te leggen en aan de veter te trekken.
Dit heet 'de vetertechniek'.




Spel bij Marie, we leren samen iets te bereiken.

We maakten deze week een plattegrond van onze klas! Omdat wij zo'n grote klas hebben moesten we een heel groot blad papier hebben!

Wat moesten we daarvoor doen?
Wel, eerst en vooral de verschillende ruimtes tellen en op papier tekenen.
Dan de indeling bekijken, hoeveel tafels, stoelen? Hoe staat alles ten opzichte van elkaar?
Oef! Wat een werk!

En dan probeerden we eens een voorwerp terug te vinden aan de hand van het grondplan.




We leerden deze week de letter 'b' kennen. (derde kleuter) Hoe schrijven we die? 
Vinden we die letter in onze naam?


We probeerden de letter ook al eens zelf te schrijven! :-)


We zochten voorwerpen die beginnen met een 'b', tekenden ze op een papier en hingen ze aan de letterparaplu.

Nadien speelden we nog een cijferspel. Kun je raden welke cijfers er verdwenen zijn?


Ghillio en Keandro uit leefgroep 3 (6de leerjaar) kwamen een boek voorlezen. 
Bedankt, jullie deden dit super!!



De telbox kwam ook nog aan bod deze week!

Het derde kleuter moest mormeltjes op een touw rijgen en dan daarna op een blaadje noteren hoeveel blauwe, gele,... ze hebben.



We speelden ook nog een matrix. Om ons kaartje te kunnen leggen moesten we een klein parcourtje afleggen... 

Goed kijken welke kleur en welke tekeningen er op ons jurk staan om zo ons jurk op de juiste plaats te kunnen leggen. 


Het tweede kleuter deed ook nog een telbox spel. Onze mormeltjes die hebben allemaal oogjes. Goed tellen en tekenen hoeveel! 

Of ze in groepjes sorteren. 

Pistache kwam ook nog eens 'Bonjour' zeggen aan het derde kleuter met een nieuw verhaal! 

Woensdag vliegen we er weer in, met een nieuw project over baby's.
Want er zijn twee kleuters grote zus geworden.

Alle vlinders mogen een eigen babypop meebrengen. (graag genaamtekend).
Wie geen pop heeft, geen probleem, we hebben er nog op school ook.
Foto's van jouw kleuter als baby zijn ook welkom.
Herinneringen van de babytijd van de vlinders zijn ook welkom.
Wat kunnen we nog gebruiken:
een autostoel en/of maxicosi die 3 weken mag op school blijven.
Muziekmobiles die nog werken. Poppenbedjes (we maken een crèche).
Kleine pampertjes (om te houden).
Slabbetjes (om te houden).
Genaamtekend babygerief, poppengerief,...
Verzorgingskussens. (krijg je terug)
Babyspeelgoed, babygym, babyspeelmat,...
Jullie hebben vast en zeker nog ideetjes, laat maar komen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten