Deze week, de laatste week van ons waterproject, hadden we het op maandag en dinsdag over drijven en zinken.
Het begon al in de kring! Teun kreeg als opdracht om samen met Lentel op zoek te gaan naar een drijvend en zinkend voorwerp.
We testten dit uit: een kei zinkt en een bad eendje drijft.Goed gedaan!!
Drijven en zinken werd door vlinders en rupsen uitgetest!
We probeerden een bootje te maken van plasticine.
En we testten allerlei materiaal uit, wat blijft drijven? Wat zinkt er?
Een brandende kaars...blijft ook drijven! Echt hoor!
De kleuters kregen als opdracht om zelf de waterbaan in elkaar te steken; lesje techniek! :-)
Nadat we water in goten, konden de kleuters doosjes, plastieken potjes voortblazen doorheen de waterbanen. Natuurlijk moeten de voorwerpen drijvend zijn hé!!
Oeps, de waterbaan loopt wat uit, gelukkig hebben we er nog één! ;-)
We speelden een nieuw spel met bootjes.
Om het eerst met je bootje aan de zee geraken.
Magnetenspel bij Femke.
Boten bouwen met de logiblokken.
Ook het spel hippo hap viel in de smaak!
Zeg, die bootjes van het spel wil ik wel eens zelf proberen maken!
Ok, dan volgen we eerst de verschillende stappen op de pc en doen dat na.
Boten bouwen van legoblokken voor op deze zee!
Maak de boot na met de steekparels. Goed tellen! ;-)
Mogen wij met de magneten proberen een boot te maken?
Tuurlijk!! Mooi gedaan!
We maakten ook nog boten van melkbrikken die we mooi schilderden.
Even helpen opkuisen! :)
De vlag om een zeilboot van te maken versieren.
Hebben jullie al ooit eens muziek gemaakt met potten, pannen, flessen in een bak water?
Wij wel! En we vonden het super klinken! In of uit het water klinkt dan ook helemaal anders!
Wij willen een boot schilderen: de ene een zinkende, de andere een drijvende! Geef mij toch maar die laatste hoor!! hahaha
Opdrachtje: zoek wat kosteloos materiaal samen en maak er een bootje mee.
Daar moet een gaatje in voor een stokje met vlaggetje...
Euhm, hoe zou ik het doen?
Mijn boot heeft twee stokken met vlaggen op.
Klaar!
Kun jij geen vlag tekenen? Dan help ik je even! MOOI!
En dan hebben we natuurlijk alle boten getest! Drijven ze of zinken ze naar de bodem?
Twee groepjes: de drijvende en de zinkende boten! ;-)
We leerden ook de marmertechniek.
Kleuters onderling:
"Wij zitten graag in bad!! Ja, jammer dat er hier geen bad is... Cleo: "och toch wel! Naast het verzorgingskussen!" Kleuters: "Maar ja, daar kunnen we niet in spelen.
Waarom maken we er geen? Goed idee!"
Vrij spel in ons nieuwe bad!
Wat is het verschil tussen al die verschillende soorten water? Proeven wij eigenlijk een verschil??
Dat testten we uit. We probeerden te raden wat uit welk flesje kwam en welke het kraantjeswater was. Dat smaakt toch hetzelfde!
We probeerden met stof een paraplu te weven.
Daar gebruikten we het frame van een oude paraplu voor. Niet makkelijk!
Wat kun je nu meer doen dan op het einde van dit waterproject onze handtekening (stempel) te zetten op het afsprakenblad van water!
We deden ook nog schrijfdans deze week!
We deden dit ook in het waterproject.
1. De golven van de zee tekenen.
2. De regendruppels vallen in het water.
3.De grote ronde vijver!
In ons portaal werd ook nog geëxperimenteerd met water en halve buizen.
Leuk was het zeker, en nat ook! ;-)
Afsluit van het waterproject met de ganse school:
een forum gestuurd door leefgroep 3. Er waren verschillende groepjes met water proefjes. We keken, luisterden, hielpen mee en keken op naar de leerlingen van leefgroep 3! Dikke proficiat!
Nog een speciale dank aan Anna om ons twee weekjes te komen helpen!!
We gaan je missen! (foto genomen door onze klasfotograaf)
Prettige paasvakantie!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten