vrijdag 3 juni 2016

Wie heeft springen nodig en waarom? 30/05 tem 3/06

Onze maandag startte wat anders dan normaal.
Het tweede kleuter ging langs bij het clb terwijl rupsen en het derde kleuter in de klas bleven.

Hé, wat heb jij mee? Een koe? Maar wat heeft dat met ons springproject te maken?


Ewel, het is een springkoe!! hahaha, dat vonden de anderen zeer grappig!


Het schoolfeest leefde op maandag nog even verder.
 Iedereen wilde wel iets vertellen. We tekenden de verschillende verhalen.



Het ik-koffertje kwam terug met een nieuw talent.
Mijn radio kan zeer luid hoor!


Ik kan mooi mee zingen. Prachtig!!!


Hoekenwerk op maandagvoormiddag:

we leerden eendagje over de dolfijnen.

Voor fijne motoriek konden de kleuters prikkers op de dolfijnenlijnen prikken in isomo.


De dolfijnen zijn verstopt in het zand, wrijf ze tevoorschijn met een penseel.





We maakten een draaischijf met springende dolfijn.








Dolfijn in woelige zee.


Met de steekparels maakten we een dolfijn, goed tellen hé!


Schrijfpatronen.


Bingo van dolfijnen.




Mama komt langs om pannenkoeken te bakken voor mijn verjaardag. Leuk toch?


Alle rupsen rond de tafel, wat zien we hier allemaal?


Elk om beurt mochten de kleuters een ingrediënt erbij doen.




Oei, we hebben nog een halve liter nodig, wie kan helpen meten?





Nog allemaal even roeren enhet deeg is klaar!


Bakken maar!


Woehoe, ik mag mijn derde verjaardag vieren!
Proficiat lieve kerel!


Smullen!!!


Nog onze pannenkoek wat versieren met fruit, lekker!!




Dinsdag en woensdag werkten we bij de rupsen over de eekhoorn.
Jaja, wij zijn inderdaad allemaal een eekhoorn. Maarwat doet een eekhoorn eigenlijk?
We haalden er een educatief boek bij en vertelden in de kring.

Nadien speelden we een spel met een blinddoek. Waar is de staart van de eekhoorn?





Hoekenwerk; de eekhoorn.
Maak de eekhoornpuzzel.

Pomponeekhoorns in de fijne motoriekhoek.
Neem een pompon met een pincet en leg hem in de cirkeltjes.


Eekhoorns schilderen.


We schilderden onze voet bruin. Waarom? Ahja om een eekhoorn te maken natuurlijk!






We wasten zelf onze voet in water.


Droog? Oké, nu gaan we onze eekhoorn twee oren en een staart geven en wiebeloogjes.




We leerden vooral over de boomeekhoorn want die springt in de bomen van tak naar tak!



Rupsenspel voor de vlinders! ;-)


Leg de eikels één voor één op de eehoorn, pas op dat hij niet omver valt!



Relaxatiekring op vrijdag, zelfs juf Els genoot mee!







Dinsdag en woensdag hadden we het bij de vlinders over sprinkhanen.

Ons eekhoorntje van deze week zorgende voor de volgende kabengeltjesboodschap:
"Wat je geeft, dat krijg je."

We hielden daarover een kringgesprek
en kwamen tot de conclusie dat we niet alles moeten weggeven. Gelukkig.
Even was er verwarring, maar nu begrijpen we het hoor.
We zochten deze week naar situaties die hierbij pasten en vonden er echt veel. :-)

We helpen een vriendje, later worden wijzelf geholpen.
We geven een compliment, we krijgen er zelf ééntje.
We zijn vriendelijk tegen elkaar, anderen zijn vriendelijk voor ons.
enz...



Weetjeskring.
Dit keer over de sprinkhaan.

Wist je dat een zandwesp een sprinkhaan lust?
Wist je dat een babysprinkhaan een nimf heet?
Wist je dat een sprinkhaan een snerpend geluid maakt?
Wist je dat ze groeien, en dan hun velletje afwerpen?
Wist je dat ze vleugeltjes hebben?
Wist je dat er superveel verschillende soorten bestaan?
Wij wel! :-)

Letterkring.
De letter 's' van....
sprinkhaan, springen, schaap, sok, salto, slang,...
maar ook van enkele vriendjes uit onze klas!


We konden weer stickers verdienen voor onze contractkaart.
Hoe we dat deden deze week?


Ofwel...
knutselden we een sprinkhaantje.
Eentje volgens een voorbeeld, of gewoon helemaal zelf verzonnen.















Ofwel tekenden we een sprinkhaan.

Wie liever met verf aan de slag ging kon ook.


Of met plasticine, ijzerdraad en steekparels lukt dit ook.







We leerden ook nog enkele hinkelspelen.
Allemaal met andere spelregels, maar met één ding gemeen.
Springen!









Onze eigen letters springen van onze naam.
Opletten want de juiste volgorde doet er wel toe!










Donderdag was Loes ziek dus terug een dagje met alle kleuters gezellig samen.

We leerden weer een ander springdier kennen: de kangoeroe.

De kleuters konden een kangoeroemasker maken en
een kangoeroe schilderen en de buidel bekleven met mozoaïekjes.










Knip de prenten uit en kleef de kangoeroes van klein naar groot.




Teken zelf een kangoeroe volgens een stappenplan.


Even kijken wat mijn vriendjes aan het maken zijn... :-)




In de namiddag kleurden we kleurplaten.


En werkten onze werkjes van 's morgens af.



Kijk, mijn babykangoeroe is een knuffel!


Met masker en buidel, precies echte kangoeroes! hihi


Kleuter: "Mijn baby zit omgekeerd in mijn buidel."
Cleo: "Waarom is dat?"
Kleuter: "Ewel, omdat ze aan het drinken is!"


We zijn ook al bezig om iets te maken voor een heel speciaal iemand...
Dat blijft nog even geheim!


Op vrijdag was er nog schrijfdans over de kangoeroe.
We maakten washandjes nat en wreven onze bewegingen op de vloer.






Ook op vrijdag kwam Femke langs (GONbegeleidster op school) met een wel heel speciaal filmpje!
Ze had van ons springproject gehoord en vond het wel passend om haar parachutesprong te komen tonen! Grote ogen trokken de kleuters hoor!!





                            Bunny, de Vlaamse Reus was op vorige week donderdag op bezoek in de klas!
Het werd een konijnendagje op donderdag bij de vlinders.





Cocooningtime:
Konijnen laten heel veel keuteltjes in verchillen vormen en kleuren ...


Of kunnen op verschillende manieren springen 


Een konijnentangram.


Samen een spelletje spelen.
Pas op voor de boer, 


Keuteltjes vangen!
Hop en vangen maar.


Konijnenwoordjes stempelen.


Tijd voor een beetje zonlicht en frisse lucht voor iedereen. 



 Contractwerk:
Bewegen als een konijn:
de konijnensprong




Een konijntje vouwen.
Beeldend , maar "knap" lastig.
Zo'n plooi konijn.




... ook na de speeltijd bleven de konijnensprongen en de konijnenwoorden in trek!




En toen brak de namiddag aan..
Tijd om Bunny's hokje op te frissen.


Samen zorgen voor een proper hokje voor Bunny.








Springende spelletjes:
Konijnensprongen naar onze boom


Keutels vangen

Keuteltjes tussen de benen en springen maar!


'Ik, konijn Ola, rol de EERSTE keutel naar ...'


Noemië!
'Ik, konijn Noemië, rol deze TWEEDE keutel naar...'



Hoeveel keutelrondjes kunnen jullie lopen?
Terwijl we de bal rondgeven, lopen we toertjes rond de groep!
Pas op de keutel mag niet vallen.

Volgende donderdag en vrijdag mogen alle kleuters hun fiets meebrengen want er zal een leuk parcours op onze speelplaats staan! Niet vergeten dat er vrijdag de spektakeldag is (zie schriftje) .
Graag centjes meegeven.

We houden dus volgende week onze laatste springweek.
Er staan nog leuke activiteiten gepland!

Tot maandag!





































Geen opmerkingen:

Een reactie posten