zaterdag 6 februari 2016

Sprokkelweek van 1 feb tot 5 feb.

RUPSEN
Het eekhoorntje van deze week!

De scheurkalender in orde maken. 

Jammer genoeg voorspelde de weervrouw veel regen voor deze week! 

Oei, welke dag is dat nu weer? 

De hongerige visjes eten geven. 

En de lichtjes telkens uitdoen! 

Kringmomenten

Tijdens de dramakring oefenden we eens in de poppenhoek hoe we daar eigenlijk moeten spelen.

Eerst de bordjes mooi zetten... 





Gevoelenskring.
We maakten kennis met het gevoel verdrietig zijn. 


Tijdens een kringmomentje deden we ook nog een spelletje rond de plaatsbegrippen op, onder, naast, achter. Dit op een liedje van een knuffel. 


Muziekkring. 
We deden allerlei verschillende vingerspelletjes op muziek. Zoals kiekeboe spelen :) 


Hoekenwerk

De week gingen we van start met het invullen van onze projectevaluatie.
Wat vonden we leuk en wat vonden we eigenlijk niet zo leuk? 


Fijne motoriek oefenen... 


Er was ook een echt puzzeldagje! Iedereen wilde puzzelen! 





Een gezelschapsspelletje spelen... 

We konden ook een dag van alles doen met bubbelfolie! 

- Schilderen, daarna op wrijven en dan een afdruk van nemen met een blaadje papier. 



- Rollen met bubbelfolie

- Springen om de bubbeltjes kapot te maken 

- Of gewoon kapot duwen... 

 - OF we konden ook met de folie rond onze voeten rond stappen in de verf :) 


Uiteraard konden we ook wat rustig spelen :) 



VLINDERS

Kringen bij de vlinders.

Vertel en toonkring met de journalist van dienst.


Letterkring.
Deze keer letter 'R'
De R van
radio, roos, rammelaar, rond, rood, raket, ...


Dit zijn allemaal kleuters met een 'R' verstopt in hun naam!


Kabengeltjeskring.
"Je haalt het wel!"



Axenkring.
Deze keer ging het over de havik.
De havik die soms wel eens durft pesten.
We beluisterden het brullielied en deden de dans tegen pesten.


Tegen pesten zeggen wij NEEN.


We evalueerden samen het voorbije project.
Wat was leuk? Minder leuk?
Waarom?

Vraag van de week kring.
We kwamen vandaag in pyjama naar school.
Daarbij past een vraag over dromen.

Welke droom kan je je nog herinneren?
Alicia: Dat ik op de schommel zat in het donker met de maan.
Pepijn: Als ik in het circus was.
Mira: Ik had geen droom.
Trees: Van de doos die naar boven vloog. Ze botste tegen het plafond. Dan viel hij weer naar beneden. En dan gingen we naar huis en ging ik naar bed en viel ik uit mijn bed. En dan was er daar een hondje en dat hondje wou naar mij. Dat hondje kroop op mij en toen nam ik dat hondje en zette ik dat hondje op mijn hoofd.
Zoé: Mama ging naar mammie, dan hebben we samen naar het park geweest. Op de schommel en op de glijbaan geweest.
Sky: Ik heb gedroomd van 't zwembad. 't Was een mooie droom.
Yuna: Over de prinses en ik heb een knuffel gegeven aan de prinses en dan mogen die wonen bij mij. Elsa ook! Dan toen was er een zwembad en we zwommen erin. En dan gingen we een speelgoedje gezien en 't was een krokodil en slang speelgoed.
Meagan: Ik droom niet.
Lucy: Over prinsessen. En toen weet ik het niet meer.

Shannon: Van een vliegende hond en hij vloog door de bomen en hij had geen pijn. En tegen de rots en hij had geen pijn.
Noa: Ik heb bij mama en papa in de kamer geslapen.
Kenaï: Over auto's die praten. Ze zeggen tegen mij.
Flor: Van roofvogels die spelen in de living en ik kan daarmee spelen.
Cocooningtime.

Schrijfpatronen op groot formaat.


Spiegelen met de staafjes.



Een speel-je-slim spel.
Heel goed kijken en dezelfde woorden zoeken.



Vrije tekst.
Het project vliegende dieren blijft duidelijk nog wat hangen. :-)



Enkele smartgames.
Persoonlijke scores worden verbeterd.



Ik wil liever schrijven.
Geen probleem. Doe maar!


Dieren leggen met de staafjes.



Een reeds gekend speel-je-slim spelletje.
Tellen tot 5.
Helemaal zelfstand! Knap hoor!


Goed kijken naar het voorbeeld.


Spring 'Kikker, spring in het potje...
'Doetie het of doetie het niet... een kwestie van fijn gevoeligheid? Of geduld? ;-)

Slapen, eend, kussen, kikker.... veel woordje van 'Kikker en het Slaapfeest'

Tik me dan als je kan!
Hou je aan de spelregels, ben je getikt moet je helaas terugkeren!

Kikker en zijn MINI-LOCO!


Puzzelen met kikker!

Contractwerk.

Heel wat kinderen puzzelden zichzelf weer een niveau hoger!
Bravo!








Rijmen

Hiertussen maakten we ook nog tijd om eens op een speelse manier te bekijken
wat we al heel goed kunnen of waar we nog moeite mee hebben.



GEZAMENLIJKE ACTIVITEITEN.
RUPSEN EN VLINDERS.

Hierbij de beloofde foto's van vorige week van ons eindproduct.
Hierbij vertelden we aan elkaar wat we leerden over de vliegende dieren.
Knap gedaan jongens en meisjes!



















Een RAKET-nachtlampje!
Oeps ... voor de vele vuile handen van onze rupsen en vlinders!
... maar het was wel heel leuk!



 Scheuren van zijdepapier
 Plakkie plakkie plakkie... Lijm overal!


Knippen van onze Raketvleugels!

Gek op kampen bouwen...
Daar doen we dus iets mee.


Kampen bouwen binnen.
Moet kunnen!










Een deur kan niet ontbreken.







Een echt dak!


Een stoel als schoorsteen.





Zie je mijn kartonnen schuifdeur?
Dit werkt zo!



We konden ook een muzikaal-zintuigen-pak spel spelen.

Dit spelen we zoals gewoon muzikaal pak, dus een pakje doorgeven  en open doen als de muziek stopt :)



En daarna zien we een zintuig staan waar we een spel over doen.

- Ruiken: Waar zit de knuffel met parfum aan? 

- Voelen

Wie staat voor jou goed voelen! 


- Proeven 

Welke pot is suiker en welke pot is zout? 


- Luisteren 

Goed luisteren en stappen naar het belletje. 


- Kijken. Hiervoor stond er een rij voorwerpen naast elkaar , er ging een weg, welke?

In een muzikaal pak zit er altijd een verrassing :) Van ons zaten er pluimen in waar we nog een kriebelspelletje mee deden. 




Donderdagnamiddag deden we enkele voorbereidingen voor onze pyjamadag :) De kleuters wilden graag een fotoshoot doen met hun pyjama aan. Dus schilderden we een nachttafereel als achtergrond.

Uiteraard met zaklamp en in het donker :) 




Ons groeiboekje werd weer aangevuld met hulp van de uilen van leefgroep 3.




DE pyjamadag!
De vlinders begonnen met de vraag van de week.
De rupsen ontdekten elkaars pyjama




Daarna namen we deel aan 2 activiteiten.
Eerst werden we gemasseerd, of masseerden we ons vriendje.
konden we relaxen op rustige muziek.
Keken we in kaleidoscopen, projecteerden we figuurtjes met een speciale zaklamp...












































Of we konden experimenteren met schaduwen en spelen met onze lichtjes in de kampen.










We dansten tijdens onze pyjamafuif.


Hielden een préfotoshoot met Jens.
Jens als B.V.












We bezochten de tentoonstelling over KUNST van leefgroep 3










Wie zin had mocht nog eens op de foto.
Er hadden er veeeeeeeel zin!
:-)

Het staat in de sterren geschreven....
dat wij een leuke dag hadden.



























Daarna maakten we nog even tijd voor een gezellig filmpje van "Laura's ster".
Dit met ons dekentje en knuffel dicht bij ons.


Fijne vakantie rupsen en vlinders.
Laat die nieuwe ideetjes maar borrelen voor een leuk nieuw project na de vakantie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten