vrijdag 19 februari 2016

Sprokkelweek 15/02 - 19/02

RUPSEN

De visjes eten geven gebeurde door...

De weerman voorspelde voor 1 dag sneeuw! 

Een briefje van de scheurkalender trekken. 

Op maandag was er terug toon- & vertelkring.

Dinsdag: Dramakring

We namen onze ballon en blaasden hem op! (alsof natuurlijk :))


Een grote ballon... 

Tijdens de gevoelenskring kwam het verschil tussen bang en verdrietig aan bod. 

Donderdag: Muziekkring!

Hé een toren van muziek! 

Oei, hij was wel een beetje kapot, terug maken dus! 


En eens testen... 


Op vrijdag was er nog eens tik-tak over torens en vlaggen!


Wie kan er het snelst een toren bouwen? 


Hoekenwerk deze week:

We experimenteerden eens met buizen!

Auto's door een buis laten rijden...


Een doos vullen met rolletjes... 


...en met een pincet balletjes instoppen. 

Rolletjes knippen om er daarna mee te stempelen... 



Rolletjes aan elkaar hangen met een touwtje... 


Rollen op een stok rijgen, moeilijk hoor! 

We deden ook iets zonder rollen :)

Eerst verf op het blad doen... 

en dan openwrijven met een kartonnetje. 

Of we konden ook stempelen met zakjes gevuld met zand. 



Of gewoon rustig spelen met de schakeltjes :) 

Tijdens het hoekenwerk kwam er ook al wat aanbod over het nieuwe project torens en vlaggen!

We gingen vooral bouwen, bouwen en nog eens bouwen! Dit op allemaal verschillende manieren.






Jaja, een stoelentoren :) 


Wat doen we als we er niet meer aankunnen?
Dan nemen we gewoon we de ladder hé! 




Tadaa, tot aan het plafond! 


VLINDERS

Kringen:

Toon en vertelkring.
Na de vakantie hadden we veel te vertellen en te tonen.


Valentijn was net gepasseerd.
Nog even tijd voor een herkenbaar verhaaltje over verliefd (willen) zijn.

Kabengeltjeskring.
"Scherven brengen geluk"
We kwamen tot de conclusie dat we allemaal al eens iets hebben per ongeluk gebroken.
We kwamen ook tot de conclusie dat we allemaal ook wel eens geluk hebben. :-)



Letterkring:

Letter 'K' en 'M'


Cocooning time:
Het boodschappenspel.
Evenveel stapjes zetten, maar heel goed kijken, in welke richting,
want we willen van elk ingrediënt iets in ons mandje.



Letters vormen met de quisinaire staafjes.


Pixelmatjes maken met de clics.
Letters vormen.


Lussen tekenen van groot naar klein op het grote krijtbord.



Daarna op een iets kleiner formaat.


Onze letters van onze naam naleggen met plasticine.





Nadat we ons project over vlaggen en torens hebben gekozen,
werd onze cocooningtime een beetje aangepast.

Er werd een knikkertoren gebouwd met hulp van een stappenplan.



De smartgame:
 day and night werd nog eens uitgehaald.
Kijk, torenmannetjes.


Torens werden getekend.


Torens werden gebouwd precies volgens voorbeeldkaart.


Torens werden getimmerd.
Goed opletten, we beginnen natuurlijk onderaan!


Er werd een toren gebouwd van de plusblokjes.
Niet makkelijk hoor, want hij moet kunnen rechtstaan zonder vallen!


Goed tellen.
Evenveel blokjes op het vakje.

Een magneettoren.


Een toren met de houten blokjes.


Brontorina was donderdag op bezoek in de 'vlindergroep',
Brontorina is een ballet dansende dino..
met een groot probleem haar nek is veel te lang voor de danszaal van mevrouw Lucille!
Kunnen wij helpen om een danszaal te maken?
...met Clickx misschien?

...of met grote bouwblokken? 


 We maken Brontorina's met 'Hammertje Tikje'
 Een Domino van TEGENSTELLINGEN, wat past in de domino slang.. lang met kort, dik met dun, voor en achter, sterk en slap, ...


Hoe groot was Brontorina nu precies?
'... zo groot als deze toren!'
PRACHTIG!
Knap werk jongens en meisjes, prachtig staaltje torenbouw!

Contractwerk.
Met deze opdrachten konden we weer een sticker op onze contractkaart verdienen.

Mannetjes tekenen op de buizen.
Daarmee kunnen we poppenkast spelen.









Experimenteren met keukenweegschaaltjes,
en wie er klaar voor was kon :
wegen van 100 gram.
100 gram stenen, schelpen, pluimen, macaroni, wattebolletjes,...














We probeerden een nieuwe techniek uit.
Schilderen met melk en daarna met een strijkijzer erover strijken.







Het lukte een klein beetje, maar eigenlijk hadden we gehoopt dat het resultaat duidelijker ging zijn.
We waren een klein beetje ontgoocheld,
hadden we te lang gewacht? Was de melk te veel in het papier gedrongen?
Later proberen we het eens opnieuw. :-)



We brachten de grote mat naar extra ruimte
 en we kunnen daar nu naar hartenlust springen rollen, kruipen,...



Wie wou, kon een vrije tekening maken met de vetkrijtjes.


 De toren van Pisa.
We tekenen met zwarte stift of houtskool en schilderen de achtergrond.












De Big Ben werd gebouwd in twee stukken.
Hmmm, en nu?



Jaaaaaa!!! Met een beetje hulp lukt dat ook!


Een heel hoge toren, vierkant, maar met klokken natuurlijk.




Kleine vlaggetjes maken met kaartjes en korte rietjes.


Ik wil zo'n vlagje op de top van mijn toren.
Dan weet iedereen dat die van mij is. :-)



Een scheve toren van Pisa.


Een vlag gemaakt van clics.


Hoekenwerk van de oudste kleuters met het eerste leerjaar.
Wat deden we samen met de kikkertjes?

Torens bouwen met de plusblokjes.


Een vlaggenlijn met onze eigen naam.


Schilderen van een toren naar keuze.


Tellend torens bouwen.
Foto's nemen van bovenaanzicht/ vooraanzicht.


Vlaggen vendelen.


Meten met een vlag.


Knopen leggen.



GEZAMENLIJKE ACTIVITEITEN.

Feest!
Verjaardagsfeestjes!

Mmmmmmmm...mooie versierde cupcakes.
Gelukkige verjaardag grote meid!




Mjjjammie... lekkere appelcake.
Proficiat lieve meid! Gelukkige verjaardag!




Tijdens de gezamenlijke turnles deden we nog een heus klim en klauter bewegingsparcours!













Er was terug schrijfdans!

Kronkels tussen de torentjes tekenen...



Of rechte hoge torens!


Tijdens onze sprokkelweek kozen we een nieuw project.

Met een grote meerderheid kozen de kleuters voor PIPPI LANGKOUS.
Dit werken we uit, de 3 volle weken vlak voor de paasvakantie.
Nog even geduld.


Toen konden we nog kiezen voor een projectje voor nu onmiddellijk.
De komende twee weken werken we dus rond:
TORENS en VLAGGEN.
"Waarom staat er soms een vlag op een toren?"
Deze vraag zullen wij oplossen. :-)


We staken de koppen bijeen en bekeken eens wat we zeker wilden weten en doen.


Hé, als wij buiten kijken...
is dat een toren?
Neen! een paal!
jawel, een toren...
Maar welke toren?

Eén van de vele ideetjes van de kleuters was om een fruittoren te maken, aan de slag dus!

Eerst onze piepschuimtoren in aluminiumfolie wikkelen...


Daarna fruit snijden. 



En prikken op onze toren. 



Ziezo, fruittorens! :) 
 Dan nu: smullen maar 'mmmm...'








Muzikaal momentje
... met muziekinstrumenten!

We ervaren 'stilte en muziek' 
met de Sambabal, de Xylofoon, de Trom, de Klapper, de Kokosnoten!
 
Zacht of hard?
en ook langzaam luider of zachter spelen
Snel of traag musiceren
en ook geleidelijker ...

De muziektoren
'Herken de geluiden'
en 'Tel de slagen van de klok'


Waar komt dat lawaai vandaan?
'Wijs naar het geluidje' en 'Kruip/stap naar het geluid toe!'


We kregen ook nog belangrijk bezoek!
Kijk maar.
We gaven ons kunstwerkje, het geboortekaartje in het groot.

We bekeken het allerkleinste eekhoorntje eens van dichtbij.






Wat een mooi lief klein eekhoorntje!
Tuur, wat leuk om je te zien.


We willen ons stukje gras tussen de parking en de kleuterblok veranderen in een vlaggenlandschap.
Dat lukt ons zeker,
maar we hebben nog meer vlaggen nodig.
Wie helpt?
Ook graag een heeeeel lange vlaggenlijn die in de regen mag hangen zou leuk zijn.


In het portaal hangen alvast vlagjes.


Fijn weekend allemaal!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten