vrijdag 4 december 2015

Hoe maken we zelf een circusshow? 30/11 tot 4/12

RUPSEN

Het eekhoorntje van deze week

De visjes eten geven 

De dagkalender in orde brengen! 

Jammer genoeg was er regen! 

De scheurkalender niet vergeten... 

En uiteraard onze lichtjes aan en uitdoen. 

Tijdens de vertelkring hadden we een grappige circushond. 

Tijdens de dramakring konden we ons laten schminken in een leeuw
 om dan daarna heel luid te brullen! 

Ook sprongen we zoals een echte leeuw door een hoepel. 



We zaten rustig in de kring en plots kwamen de vlinders daar!
Ze hadden iets voor ons... We kregen van hen allemaal een toverstok die zij hebben gemaakt! 
Dank u wel lieve vlinders! 


Tijdens de muziekkring luisterden we naar een liedje van een olifant die water spuit met zijn slurf. We probeerden dit zelf ook eens uit! 

Het hoekenwerk van deze week:

* Een clownpuzzelspel.
Rollen met de dobbelsteen en daarna het juiste deeltje nemen tot onze clown volledig is! 


* Enkele rupsen moesten ook nog hun circustent even afwerken... 

* We leerden ook eens werken met de tablet. We maakten foto's van elkaar die onder zwevende balletjes staan. Zo lijkt alsof wij aan het jongleren zijn. 


* De kooi van leeuw maken met plasticinerolletjes. 

* Goed kijken naar het voorbeeld om het dan te proberen na leggen. 

* We maakten ook nog de kop van de leeuw. Eerst de manen knippen.... 

... en dan nog schilderen! 


* De foto die we hadden genomen van ons onder de balletjes konden we nog versieren met stickertjes. Zo stond er nog een slinger bij! 


* Uiteindelijk konden we ook nog helpen bij het maken van wegwijzers voor ons circus. Zo weten onze bezoekers goed waar ze moeten zijn! 





Hu welke machine is dat? 


Daarna de pijlen gaan uithangen! Goed denken naar welke kant de mensen uit moeten hé! 



Hierbij nog de foto's van de jonglerende rupsen!








VLINDERS
Kringen:
Toon- en vertelkring.
Er was één verslaggever, die tekende de verhalen van de vertellers.

Ondertussen zaten we per twee en vertelden we aan elkaar wat we kwijt wilden.
Sommigen hadden iets mee om te tonen want dat mag natuurlijk altijd op maandag.
Na een 3tal minuutjes was het wisseltijd.
We zochten een andere partner.




Kabengeltjeskring.
Ons eekhoorntje van deze week bracht volgende boodschap.


"Geef je zorgen aan de wind"
We hielden een kringgesprek.
 Hebben wij zorgen? Wat zijn eigenlijk zorgen? Wat doen we dan?
We ontdekten dat er kleine zorgen zijn die we heel makkelijk kunnen oplossen.
Maar er zijn ook grote zorgen, waarvoor we niet altijd een oplossing konden vinden.

Weetjeskring:
Een clown kwam langs die ons wou foppen.
Hier gaan we!

Welk koorddanstouw is er het langst?
Even controleren!
Oei!

Waar liggen er het meeste jongleerringen?

Echt waar?
En nu?


Waar liggen er het meest balletjes?


Aha, ik vond een manier om het te weten. zonder te tellen.
Goed bedacht!

We beluisterden ook nog dit verhaaltje. "Het toverstokje"
Over een jongetje die plots per ongeluk kon toveren.
We fantaseerden wat wij zouden toveren moest ons toverstokje echt werken.
Er zouden vooral veel prinsessen, pratende dieren en dino's verschijnen. :-)



COCOONINGTIME VLINDERS

We oefenen nog eens onze begrippen:
meer minder en evenveel.


We knippen en kleven een circustent.

Een vloerpuzzel.

Enkel spelletjes op de tablet.
Dezelfde kleur van bolletjes verbinden.



Werken met de splitsmachine en de zwierende dobbelstenen.
Dat is tellen geblazen.



Een miniloco, waarbij de letters circustrukjes doen. Waar is dezelfde letter, maar ondersteboven?
Een voelspel. De circusdieren verstoppen zich, wie vindt ze zonder te spieken?




Een circuspiste in de zandtafel.
"Dames en heren, appels en peren, boeren en boerinnen, de show kan beginnen!"


Circuswoorden stempelen.



Een fundelverhaal over een circusaapje.

De goochelaar aan het werk.
Goed kijken is de boodschap!
Waar zit het mormeltje verstopt?



Deze kleuters maken een circusboekje.
Als ze heel snel boekje open en dichtdoen, dan beweegt er precies iets!


CONTRACTWERK VLINDERS

Techniek:
Een acrobaatje op een trapeze.
Het acrobaatje moet kunnen ronddraaien.
Even uitproberen.








Oei, foutje.
Mijn acrobaat is veel te dik!
Ik teken hem een beetje smaller. :-)
Zo, opgelost.


Nu lukt het wel!


Circustafereel schilderen:

Een schilderij over het circus MAAR...
daarvoor moeten we eerst afspreken.
Want 6 circustenten bij elkaar dat is geen zicht!


Vlagjes horen erbij.
Koorddansers ook.
Een kassa.

Een woonwagen en een circuswinkeltje.

De circustent met een paadje naar de kassa.


De circusdirecteur en de clown spreken iets af naast de circustent.

De eenwieler en het drumstel staat al klaar.
Er hangt ook al een acrobaat aan de trapeze.
De show kan bijna beginnen.

Bijna... eerst oefenen de circusdirecteurs even met de micro.


<BEWEGELIJKE COCOONING>

Leren met muziek in de klas, even anders...
Leren met muziek, bewegen ergens anders! 

CIRCUSACROBAAT 1:
balanceren, evenwicht behouden, iets op het hoofd houden
 
CIRCUSACROBAAT 2 :
links en rechts, bewegend leren moeten we stimuleren!

CIRCUSACROBAAT 3:
Gericht werpen + kegels tellen 

CIRCUSACROBAAT 4:
Stelten lopen!

CIRCUSACROBAAT 5:
Ringen werpen
 
GEZAMENLIJKE ACTIVITEITEN

We versierden mooie vlaggetjes om uit te delen tijdens ons circus!
Dit deden we met vloeipapier en ecoline druppeltjes.



POPCORN-TIME ! (Yeay!)
Popcornzakje versieren met waterverf en oorstokjes (rupsenidee: dank u!)


Of popcornzakjes met stift versieren, kan ook leuk zijn? Of niet? ;-)




POPCORN MAKEN !!
Met een popcornmachine, ben je klaar nog voor ik kan tellen tot 10!
En het leuke is, je kan alles zien!



 Voor tijdens de circusshow...
groetjes van jullie POPCORN-koks:
THANKS 4 'POP'-PING by !!

Ons eindproduct van 't voorbije project:
Dan was het eindelijk zover! Onze grote eekhoorntjes circusshow! 

Eerst een ticketje, een vlaggetje en een zakje popcorn.


Zoek maar een plekje uit...

Dames en heren, appels en peren, boeren en boerinnen, de show kan beginnen!































Bedankt aan iedereen voor jullie talrijke aanwezigheid.
Ook een dikke dankjewel aan de vele helpende handen om achteraf alles op te ruimen!!!
 
Maandag gaan we start met een miniprojectje over eten.
Eten op restaurant, lekker koken, proeven, of ontdekken wat (on)gezond  is,...
Wie spelletjes of materiaal heeft, mag het meebrengen.
Heeft er iemand pasta (over datum) over en niet meer nodig?
Dan zouden wij dat graag gebruiken.
Lege verpakkingen van eten mogen ook, die passen deze keer in ons warenhuis.
Folders met foto's van eten zijn ook welkom.
 
Fijn weekend en tot maandag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten