zaterdag 28 november 2015

Hoe maken we zelf een circusshow? van di 25 tot vrij 27 november.

 Deze week telde een dagje minder
want alle begeleiders brachten deze week ook een dagje door op de schoolbanken.
Dus wat minder foto's en avonturen.. :-)

RUPSEN

Hé, een diabolo! Hoe doe je dat?

We kregen allemaal een rode neus zoals de clown! Uiteraard moesten we dit eens bekijken in de spiegel. 




Hoekenwerk van de rupsen

Er was terug eens een echt puzzeldagje! Iedereen aan de slag met de puzzels!


* Stempelen met tennisballen en rode verf (rode neuzen) 



* We konden ook een strik versieren die we dan bij ons hoofd kleven zoals een clown. 


* De rode neus van de clown schilderen met onze eigen neus! 



En dan in de spiegel kijken om af te kuisen :) 

* We konden ook nog een clown versieren met verfdotters en confetti. 


Of gewoon zomaar wat kleuren. 


We luisterden ook nog naar een verhaal van Tito die zijn neus kwijt was. Hij ging naar de winkel om een nieuwe neus te kopen maar het waren allemaal andere vormen!

In de klas konden we dan ook deze vormen sorteren. 





We probeerden ook al eens een speelwerkblaadje uit. Goed kijken naar de vormen en ze in hetzelfde kleur kleuren zoals bovenaan staat. 



VLINDERS

"Van proberen kan je leren! "
Dus... proberen we veel... heel veel!
Want de circuskunstjes voor onze circusshow proberen wij echt zelf te verzinnen.











Kringen bij de vlinders.

Een vlinder bracht het volgende boek mee over Tiny, ze had een droom over het circus.
We beluisterden het verhaal en fantaseerden waarover wij graag zouden dromen.


Het eekhoorntje van deze week bracht ons volgend kabengeltje:


"Laat zien wie je bent"


De axenkring.
Deze keer kwam de kameel aan bod.
De kameel volgt dikwijls een ander.
Wij probeerden dit zelf.
Ons klasgenootje toonde een houding vanuit het circus en we probeerden deze precies na te bootsen.





Tijd voor MATRIX:
Tabel met dubbele ingang, de kleuter moeten goed kijken waar ze hun kaartje moeten hangen
1. In welke dierentabel ?
2. In de rij bij het juiste aantal!
Goed kijken dus!









COCOONINGTIME
Het "Speel je slim" spelletje: Om ter vlugst de juiste clown nemen.


Het circuszoekboek.


Een circustent bouwen met de staafjes.


Iets timmeren van het circus.
De één timmerde een heuse circustent, de ander een woonwagen.


Een circustent bouwen met de kapplablokjes.
Hé, we doen dit allen op ons eigen manier. Interessant!


Lettertjes zoeken die in de tekst verstopt zitten.


Een vloerpuzzel.


De dierenpuzzel

Zelfstandig boeken lezen

 We spelen een spel... deze voormiddag: UNO met de dieren van het Circus!
 ... of Halli Galli: zoek gelijke clowntjes en 'ring ring' op de bel!


'Acrobaten-toren': zet de clown's op het juiste verdiep, maar zorg dat ze er niet af vallen!


CONTRACTWERK:
Onze contractkaart vullen konden we met deze opdrachtjes:

Een tekening maken over het circus.
Super gedaan!

ofwel maakten we acrobaten om dan later  in de lucht te hangen.
Eerst een houding kiezen net als een echte acrobaat.
Daarna precies rond het lichaam tekenen.
De gespierde lijven uitknippen.
De rest volgt volgende week, dan beslissen we hoe we ze ophangen in onze klas.








Ofwel knutselden we een vlam.
Zo kunnen we doen alsof we een vuurspuwer zijn. :-)





Plots was daar een klein rupsje dat eens kwam piepen wat hier allemaal gebeurde.

De toverstokjes kregen een laagje vernis.

Deze bouwers kregen er niet genoeg van en bleven torens bouwen.



Tussen al deze bedrijvigheid kreeg deze kleine rups een professionele rondleiding van grote zus.
Als grote zus heb je nu eenmaal heel grote verantwoordelijkheden. :-)





Hoeveel ballen heeft een jongleur nodig?
We maken groepjes van 3 + pas op : ze moeten telkens verschillende kleuren hebben!


De circuswoorden in stukken klappen: doen we zo: ac-ro-baat, tra-pe-ze, ...

We maken ons klaar voor CircusShow: toegangskaartjes en centjes voor de kassa!



GEZAMENLIJKE ACTIVITEITEN

Hiep hiep hiep hoera!!!



We dansten op  een circusliedje van K3 'Zwaai als je verliefd bent!'
Maar de foto's ontbreken ons nu, omdat dansen en fotograferen nu eenmaal niet zo evident is.

Er volgde dan op het einde van de dag wel nog een toonmoment voor de andere kleuters die niet mee hadden gedanst.


Maar na een tijd waren we het dansen wat moe.
Dus tijd om onze acrobaat trucjes boven te halen:

Evenwicht bewaren op de evenwichtsbalk


 Ringen werpen!

Trapeze sprong vanop de trampoline en koprol! 

 
We springen als echte leeuwen in de ringen! Rrrraaaawww!!


...en opnieuw, en opnieuw, en opnieuw.... oefenen!




Goed zo! Een flinke koprol grote man!

Er kwam ook nog een mama een demonstratie geven van het jongleren met kegels!

Janne moest dit uiteraard ook eens proberen :) 

Ze had ook nog iets speciaals mee. 'Poi', dat zijn balletjes aan een touw met lange slierten aan waar je kan mee zwaaien. Sjiek hoor! 


We konden ook nog helpen om wat attributen te maken voor onze eigen circusshow! 


Oei, het vlaggetje is los! Als zelfstandige vlinder lossen we dit dan gewoon op hé... 

Tijdens de schrijfdans deden we 3 verschillende dingen over de clown.

1. De rode neus van de clown


2. De strik van de clown 


3. En de krullen van de clown. 



Mogen wij aub vragen aan allemaal om op tijd te komen met je kleuter?
We beginnen graag om 8u45 in de kring.
Dankjewel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten