zaterdag 10 oktober 2015

Project: Wielen van 5 okt tot 9 okt.

RUPSEN
Eekhoorntje van deze week is:

De kalenderjongen. 

 Billie Bollie eten geven... 

Goed kijken hoor weerman! 

De scheurkalender: 

We gingen het project van start met een brainstorm en hiervoor konden we eerst wat ideetjes opdoen door in wat boekjes te kijken over wielen. 


De wielen van de bus!
Goed sturen hé buschauffeur!!! 






In de klas hadden we een carwash! De auto's waren heel erg vuil dus goed schrobben hoor!

En uiteraard niet vergeten afdrogen. 



Tijdens het hoekenwerk konden we hieruit kiezen:

*Met auto's door de verf rijden 

* Met een treinbaan spelen 

* De auto's door de verf naar beneden laten rijden 


* Een bus schilderen 


* De geschilderde bus nog versieren met kleurrijke vlekken 

* Een trein maken door 3 doosjes te versieren

Een doosje bekleven met rondjes... 

Nog een doosje schilderen 


En het laatste doosje gewoon kleuren. 

* De auto's mooi parkeren naast elkaar! 


We leerden ook nog kennis maken met het gevoel blij!
Lachen :) 


Relaxatiekring

Rijden met een auto over elkaar





VLINDERS

Kabengeltjeskring:
Deze keer was het kabengelkaartje:
"Pesten doet pijn"
Wat is pesten precies?
We hadden hierrond een kringgesprek.


Axenkring:
 Na de pauw en de wasbeer leren we deze week "De steenbok" kennen.
De steenbok houdt voet bij stuk.
We speelden een toneeltje met een politieagent.
We waren echt wel heel blij dat hij koppig bleef volhouden, dat we niet op straat mochten spelen.

Cocooningtime deze week:

Wielen zijn rond. We tekenen grote en kleine cirkels met hulp van een ronde vorm. 
Een rupsband is ook met wielen.


De puzzeltafel vol met wielenpuzzels.


We maken zelf een autobaan.
Knippen en plakken.


Het autootje of lieveheersbeestje laten rijden door de straten.


Voertuigen bouwen met lego.


We parkeren de auto's op de juiste parkeerplaats.
Letters stempelen en kleven op het dak van de auto en op de parkeerplaats.



Het spelletjes is gemaakt.
Nu kan er worden mee gespeeld.


Een spoorweg:
Gooien met de dobbelsteen, evenveel stokjes nemen en een spoorweg vormen.

Kralenplankjes en mozaïek.


We maken een autobaan met de clics.

 

We knippen de foto's los, en spelen dan het bijpassende spelletje.




In een hoekje met een boekje.

Voertuigen bouwen met blokken.


Na de cocooningtijd was het tijd om eens de beentjes te strekken.
Speeltijd met de telegeleide auto's en een deugddoend ritje te maken op de fiets.



Maar 'PAS OP', dat was zonder meneer Slak zijn plan gerekend! 
Net op het moment dat wij de speelplaats onveilig maakten met onze fiets of telegeleide auto's besloot hij om een dagtripje te maken.

 Gelukkig waren onze vrienden paraat om de slak te beschermen tegen al dat draaiend geweld.

Is het nu met een fiets, step, of autootje trappen in de zon is altijd FAN-TAS-TISCH!






 Hier enkele kiekjes van onze vlinders en rupsen met de telegeleide auto's.

 Dat was ook wel eens leuk om mee te 'draaien', gelukkig hadden we de speelplaats opgedeeld in twee delen zodat er niets onder elkaars wielen kon terecht komen.

 Toch bleek het in het begin niet eenvoudig om zo'n telegeleide auto te besturen! Phoeh



Contractwerk:

Samenknap:
Wij schilderen een trein. Eerst overleggen.
Hmmm, klaar!
Maar wij willen een langere trein!!!
Ok... dan maken we er toch gewoon nog één.
Een langere.
Ook samenknap:
Samen een plattegrond maken op een groot karton.




Zou dit lukken met deze telegeleide auto? Kan ik op de straten rijden.


We knippen nog vlug even een vijver voor erbij.

Nog eentje voor samenknap:
Daar gaan we:
Karton, lijm, rollen, plakband, schaar, ...
een paar voorbeeldideetjes als basis


1,2,3 GO!









Een klein beetje chaos.
Maar! hé, onze auto rijdt tot op die berg karton!


Die berg maken we gewoon na, met blokken.
Even uitproberen.



Zelfknap 
Wij proberen datgene dat we vorig project leerden met die magneetjes
maar nu helemaal zelfstandig.
Deze keer is het geen eend die zwemt, maar een auto/ bus/ ... die rijdt op de straat.


Techniekknap:
We maken hellingen, tunnels,...




Woow, die gaat snel!

Probleem: we zijn niet groot genoeg.

We willen een lange tunnel.

Beeldknap:
Een raceauto uit karton en papier.





Beweegknap:

wielen zijn rond.
We oefenen schrijfpatronen.





Een spoorbaan wat hoger zetten, dat kunnen we zo doen.


Samenknap:
We kregen nog een hele hoop sporen bij.

Dan bouw je gewoon nog een spoorbaan erbij.
Plaats genoeg!

Beeldknap:
We maakten deze week ons eigen 'Fietsvlagje' met fluoverf.
We tekenden zelf onze vlag en schilderden die al in,
volgende week donderdag werken we het verder af!




Ik kan deze foto helaas niet draaien, maar ik wou jullie hem niet ontnemen!
Hij is te leuk.
Twee meiden aan de slag met Spirograph!
Fietsen of auto's maken met rare vormen.

Rekenknap:
Puzzelen met vierkanten en cirkels. We maken er een voertuig mee.

Taalknap:
Woordkaartjes rond 'Wielende voertuigen' natypen op de computer, klinkt saai.
Maar de kleuters vinden het leuk en zijn erg fier als ze een woordje correct hebben nagemaakt!

 Soms hoor je zelfs al een letter benoemen, zoals de letters van hun naam kennen ze al als de beste! 


Gezamenlijke activiteiten:
Ofwel:
schilderen we een slagboom voor de spoorweg of een garage.




Verf mengen.
Lichtblauw moet dat worden.




Een beetje gras voor de garage.

Onze extra ruimte toverden we om tot een reuze spoorbaan! 







'De wielen draaien er op los!'... op ons BEWEGINGSOMLOOP.

 We nemen de fietsen, steps en andere traptoestellen mee naar de grote speelplaats. Daar bouwden we een REUZENPARCOURS om dan met onze fiets door te racen. 



Onder de brug fietsen,
tussen de matjes en stokken rijden , 
slalommen tussen de kegels en de hoepels, 
stappen met de fiets op smalle vlaktes
en
kruipen door tunnels!

Alleen dan mogen we onze fiets even PARKEREN
of toch niet...












...
Laten we onze LEIDEN door de MUZIEKINSTRUMENTEN!
Geen politieagent in de buurt,
geen mama of papa die ons kan zeggen wat we wel of niet mogen doen
en
de begeleider die was 'te moe' ;-).
 Dus moeten we luisteren naar de muziekinstrumenten. 

We fietsen traag op trage slagen, en vlug op vlug muziekgetrommel. 
 Horen we de bel, dan draaien we van richting (zonder te botsen!)

 en 
een harde slag wil zeggen: 'STOP, ter plaatse rust!' 

Nog nooit luisterden de kinderen zo aandachtig... :-) 



 In de klas maakten we een groot verfparcours waar we dan met onze auto's konden doorrijden.

Eerst bouwen...

Daarna wat verf opspuiten.... 



En rijden maar! 


Schrijfdans!
Uiteraard met auto's!

* Met een auto rond de hoepel rijden.

* Met een auto op de lijnen rijden 

* Of met een auto door de verf (in bogen) rijden 




Wielen wielen wielen,
Overal wielen.
Ook de speelplaats werd een wielenparadijs.










Deel 1 van ons eindproduct.
"Wij willen in veel verschillende voertuigen zitten. "
We deden een oproep en dankzij enkele lieve mensen kunnen wij dit waarmaken.
Ons allereerste voertuig:  
De camper (T3) van Mira.


Schuifdeuren eens uitproberen.


Interieur keuren.





Toonmoment: Bed openklappen.


Demonstratie van de zonneluifel.



Een testritje.



Wow! Wat een geurtje.


Daar is ie terug!

















Een dikke dankjewel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten