vrijdag 19 juni 2015

Project Vies, vuil,... vlinders 15/6 - 19/6

De voorlaatste week van het schooljaar...
Niet te geloven...

Het eekhoorntje deze week was:

Het weer werd voorspeld door:


"Wat zijn microben?"
"Hoe kunnen we niezen?"
De kleuters spetteren een tekening vol en 'niezen'



Varkensneuzen maken





Handen worden heeeel vuil van houtskool
Ze tekenen de vormen steeds groter


Ze konden ook plastic verzamelen



Of een spelletje om het eerst de vlieg doodmeppen


Op dinsdag kwam het monstertje weer langs met een briefje
Hij wil zich leren wassen!
De kinderen schreven een briefje terug


En daarna was er muziekkring
Een lesje vol ritme



Het werd moeilijker door ritmische partituren









Letters verzamelen in een doos met 'viezigheid'!





Vuile dopjes mikken


Teken evenveel vuilnis als er stippen zijn


Bouw een zo hoog mogelijke toren met oude dopjes




De kleuters konden een stappenplan maken voor het monstertje
Dat zou hem helpen om zich te wassen



Ze konden ook een vuilnisbak maken



"Dit gaat makkelijk met lijm"
"Oei, toch niet!"



"Touw werkt wel!"


Een vuilbak heeft een onder en bovenkant



Om de dag af te sluiten was er weer een toneeltje van het lager
Heel mooi, bedankt!


Het kabengeltje op woensdag was:
"Wat je geeft, dat krijg je"

En dan konden de kinderen weer zelfstandig aan de slag
Zorgen dat de kaka door de riolering gaat, zonder de buizen te raken


Een afvalspelletje


Zoeken naar letters tussen 'vieze' spullen


Woorden na typen



Drolletjes maken




De vuilnisbak verder afwerken met glibberige lijm



Op donderdag is het axenkring
Daar konden we complimenten geven zoals de wasbeer
Maar soms kunnen mensen gemeen zijn
De kinderen tekenen die gemene dingen, praten erover en gooien ze in de vuilbak










Daarna keken we naar een filmpje over afval sorteren en de vuilnisbelt



Bubbelplastic laten ploffen



Of ze konden tegen de slijmerige slak spelen en het rotte fruit verzamelen




Ontwerpen met afval
"Ik maak een koets"


"Ik wilde even kijken hoe een auto er uit zag."




Van zwaar naar licht
Van dik naar dun



De kleuters houden hun cotractkaart goed bij en zorgen ervoor


Ze konden ook sorteren op de vuilnisbelt





Of schilderen met hun vingers




Of een vuilniswagen maken met vormen


Als tussendoortje spraken we over stinkende dingen en lekker ruikende dingen


En om de dag af te sluiten was er een verhaaltje



Vraag van de week: Wat raak jij graag aan?
Emma: Een paard. Omdat ik dat lief vind.

Trees: Mama. Ik mag dat van haar. Ik mag haar kriebelen.

Ola: Dino's. Dat vind ik leuk. Ook mijn papa. Van papa mag ik dat en mijn zusje ook.

Kenaï: Aan dozen omdat ik sterk ben en als er veel dingen in zitten het kan opheffen. En stoelen omdat ze zwaar zijn.

Mauro: De kakariki's. Misschien volgend jaar bij de zomer kunnen ze praten. Ze zijn erg leuk. Ik heb ook Elli aangeraakt toen hij dood was. Kikki, Sky en Polleke leven wel nog.

Alicia: Alleen maar paarden.

Shannon: /

Shawn: Leeuwen. Geen echte.

Flor: Een leeuwenpak en dan nog ezels en draken. We mochten hem altijd aaien in het klein straatje. Je mag dat altijd doen als je brood hebt en ook als je geen brood hebt.

Jolien: Een paard omdat ze een mooie vacht hebben. En ook mijn kitten en een hond. Ik heb twee honden en ze noemen Gizmo en Tipsy. Een grote poes.

Norah: Een bloemetje en ook nog mijn lievelings tante. Omdat ik van haar hou. Ook nog mijn prinsessenbarbie omdat ik van haar hou.

Lentel: Ik raak graag mijn mama, papa en broer aan. En mijn oma en opa en Robbe. Dat vind ik leuk!

Caitlin: Bloemetjes omdat die mooi zijn. Mama omdat ze leuk zijn en mijn zusjes. En mijn barbiepop is ook leuk, maar hij voelt hard aan.

Na de speeltijd waren er weer hoekjes om uit te kiezen
De kleuters konden kiezen om stofjes te wassen in een ton


Wat wasmiddel erbij



En de ton laten draaien zoals een wasmachine







Drogen kan op de waslijn


Of kiezen om nageltjes te lakken (op papier)






Een fijn weekend!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten