vrijdag 8 mei 2015

Kastelen en de rest. Vlinders

Vorige week kozen de kinderen samen voor het project prinsen en prinsessen
De eerste dag (en de volgende dagen) werd de klas gevuld met allerlei prinsessen
Dat zie je wel snel aan de foto's

Het eekhoorntje van de week was deze lieve prinses
Tevens ook verzorger van de dagkalender:


Deze keer was er een weermannetje/prinsje:



Vertelkring
"Ik heb prinsessenschoenen mee"
"Mag ik ze aandoen om te tonen?"



"Ik heb een bijtje"



Er werd de eerste dag veel gebrainstormd.

In een kasteel wonen veel 'mensen'
Prinsen, prinsessen, ridder, paard ...
Vandaag zien we geen ridders meer 
of rijden er geen paarden meer op de weg (soms wel).
De kinderen dachten na. 
"Nu is het anders"


Nu is er een prinses, prins, baby en bewaker in het kasteel.
Zij maken geluiden:
- De prinses giechelt 
- de koning gromt
- De bewaker hoest
- De baby huilt

Het dirigentje tikte op een kasteelbewoner.
De andere kleuters letten goed op en maken het geluid op tijd.






De ridder moet naar zijn paard
en de prinses naar het kasteel


Oei, dat is een moeilijke weg voor de prinses!


"Kijk ik ging door een kleine poort"



Ook draakjes kunnen knikkeren ;)



Doen: ik wil mij schminken als een prins of prinses
"Hier ligt schmink"



"Wat is dit?"
"Dit lijkt op parfum"



"Juf is het goed?" 
De kleuters controleren zelf


"Er moeten driehoeken op"




Bijna klaar!
"Ik wil nog lippenstift"





Ondertussen konden ze ook een harnas versieren






En achterna konden we even uitrusten met een boekje over prinsen of prinsessen


"Dit zijn kastelen van vroeger!"
"Ik ben eens in een kasteel blijven slapen"
"Dat kasteel is dan een hotelletje"


De koning is de baas en iedereen luistert naar hem
Hij wil altijd het grootste voor zichzelf
Best gulzig van hem...
Zo wil hij altijd heel veel water drinken!



We hebben evenveel water in de bekers gedaan


We gieten de bekertjes over in de glazen. Er zit nog steeds evenveel water in de glazen.
Is er iets veranderd?


Welk glas moeten we de koning bezorgen? Waar zit het meeste water? 
Gefopt!
De koning kan beide glaasjes wel hebben.


De koning wilde zelfs de pantoffels van de kinderen hebben.
"Die rij is het langst"


Het kabengeltje deze week was: "ik ben niet bang"
Dat gesprekje veranderde snel naar: ik ben bang voor
Zo zijn sommige kinderen bang voor spinnen
Of om opgesloten te zitten...



En toen was het cocooning time


"een, twee, drie, vier..."
"We beginnen hier"
"Ik moet een beurt overslaan"


"Het water is groen omdat het vervuild is"



"Een grijs harnas"


Ze mochten weer een fijn spel spelen
Toevallig ging dat over prinsen en prinsessen
De vinger gaat flink in de lucht als je iets wilt zeggen



De kleuters konden kiezen om een muur te schilderen
Daarvoor gebruiken ze zwart en wit
Samen gemengd wordt dat grijs: de kleur van een kasteel





Of ze konden kiezen om een helm te schilderen
Niet in het grijs, maar in het zilver
Of zwart






Twee grappige kiekjes van de fotograaf
Dat kon ik jullie niet weerhouden



In de axenkring mochten de kleuters bewegen op muziek
De koning is een beetje een leeuw
De leeuw is de koning van de dieren
Hij is trots en loopt altijd met zijn hoofd omhoog
Hij is stoer


De prinses is trots zoals een pauw
"Ze heft haar jurkje zo" 


De kamelen zijn de dienaren van de koning
De koning laat het meeste werk doen
Want hij moet een land regeren


Hoekenwerk:





En nar is super grappig
Dat lijkt een beetje op een clown



In een kroon zitten diamanten
De kleuters konden kiezen om deze te maken



Of om de kantelen van ons kasteel te knippen
Daarvoor gaan we omhoog, naar opzij, naar beneden ... knippen







Weten
Dragen prinsessen overal ter wereld een rokje?
We spraken erover en bekeken daarna een filmpje over koninklijke gezinnen over de hele wereld




Er lagen de hele voormiddag diamanten verstopt in de klas
Maar ook in de zandtafel mochten ze naar hele fijne diamanten tussen het zand en de stenen zoeken





Het kasteel is bijna helemaal af
Er ligt een gracht met een ophaalbrug
Maar er is geen ketting om deze te laten werken





"Oei, te kort!"


Afwerken met kantelen
We gaan weer naar boven, zijwaarts, naar beneden...




Vraag van de week: Wat zou jij doen als je koning of koningin was?

Shannon. "Ik wil met mijn broer trouwen. Ik zou dat vragen."
Flor. "Met prinsessenhondjes gaan wandelen. Ik zou maar eentje kopen voor mijzelf. Dan moet ik wel eerst nog groter worden en dan krijg ik een diertje."
Shawn. "Niks!"
Kenai. "Hmmm. Daar allemaal auto's zetten. Ergens een beetje ver, maar dat weet ik niet."
Caitlin. "Een sterretje zoeken in het gras. Een diamant zoeken met mensen die er werken. Ik zou hem ergens opleggen. Op glazen muiltjes."
Lentel "Ik wil graag dat alle mensen iets meedoen voor de baby die op de computer staat. Dat is een mama die zwanger wordt en iets moet krijgen."
Alicia "Een prins. Een hondje. Met de prins spelen. Met een kleedje aan."
Jolien "Ik wil kapper worden. Ik zou mensen laten komen in de kappersschool. Ik ben daar dan de baas."
Mauro "Glinsters zoeken, diamanten en schatten! Dan zou ik alles houden en aan de prinses geven."
Trees "Ik wil een prinses zijn en wil een poesje. IK zou alleen daarmee spelen."
Norah "Ik zou mijn kroon in een echte kroon toveren en een echt kleed met diamanten en glinsters willen. En ik zou ook bloemenringen op mijn hoofd willen doen."

Op naar de volgende koninklijke week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten